Współpraca między przedsiębiorcami jest nawiązywana i realizowana na różne sposoby. W niejednym przypadku warto postawić na długofalowe współdziałanie, które przeważnie najlepiej przekłada się na osiągnięcie korzystnych efektów biznesowych. Jednym z ważniejszych rozwiązań pozwalających nawiązać taką współpracę jest umowa ramowa. Dzięki lekturze poniższego tekstu dowiesz się przede wszystkim:
– na czym dokładnie polega umowa ramowa,
– co musi znaleźć się w takiej umowie,
– na co zwrócić uwagę przy zawieraniu umowy ramowej.
Spis treści:
- Czym jest umowa ramowa i jakie ma zastosowanie?
- Korzyści płynące z umowy ramowej
- Elementy, które powinny zostać zawarte w umowie ramowej
- Na co zwrócić uwagę przy wdrażaniu takiego rozwiązania? Liczy się przejrzystość!
- To musisz wiedzieć o umowie ramowej!
Polskie prawo daje naprawdę szerokie możliwości zawierania różnego rodzaju umów. Właściwie obowiązuje tu zasada: wszystko, co nie jest zabronione, jest dozwolone. Tak daleko idąca swoboda kontaktów jest szczególnie użyteczna dla przedsiębiorców, którym nierzadko z jednej strony zależy na elastyczności, z drugiej zaś na długofalowej współpracy. Można ją nawiązać na podstawie umowy ramowej. To ciekawy, ale nierzadko trudny do zastosowania w praktyce instrument. Co zrobić, aby go wdrożyć? Wyjaśnię poniżej. Zapraszam do lektury!

Czym jest umowa ramowa i jakie ma zastosowanie?
Umowa ramowa jest kontraktem zawieranym pomiędzy co najmniej dwoma stronami – choć oczywiście może być ich więcej – w którym regulowane są ich ogólne zasady współpracy. Często bywa ona podstawą do zawierania bardziej szczegółowych układów. Jest to więc bardzo użyteczne narzędzie, wykorzystywane szczególnie chętnie przez przedsiębiorców.
Przykładem może tu być umowa ramowa o świadczenie usług np.: firma świadcząca usługi szkoleniowe zawiera z przedsiębiorcą umowę ramową o przeprowadzenie w jego przedsiębiorstwie szkoleń z zakresu BHP. Natomiast sama liczba instruktaży, jak i ich szczegółowa tematyka zostanie określona w późniejszym terminie, np. po złożeniu zamówienia przez zleceniodawcę już w mniej sformalizowany sposób – mailowo bądź telefonicznie. W podobny sposób funkcjonują umowy ramowe dotyczące dostaw. Tu zaś ciekawą ilustracją może być zamawianie towarów do sklepu z hurtowni bądź materiałów budowlanych na potrzeby realizacji inwestycji zlecanych firmom budowlanym.
Umowa ramowa występuje również w Prawie zamówień publicznych. Zgodnie z definicją zawartą w tej ustawie – we wspomnianych zleceniach jest ona kontraktem zawartym między zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców. Celem takiego dokumentu jest ustalenie warunków dotyczących zapotrzebowań, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie, w szczególności cen i, jeżeli zachodzi taka potrzeba, przewidywanych ilości. Z punktu widzenia zamawiającego także jest to bardzo wygodny sposób udzielania zamówień.
Może Cię również zainteresować: Prawo dewizowe – najważniejsze informacje w pigułce

Korzyści płynące z umowy ramowej
Najważniejsze z korzyści, jakie daje umowa ramowa, to:
- Brak konieczności ciągłego prowadzenia negocjacji między przedsiębiorcami – omawiany kontrakt pozwala na jednorazowe określenie najważniejszych warunków współpracy, które aktualizują się niejako automatycznie przy składaniu poszczególnych zamówień,
- Elastyczność – strony umowy ramowej zamawiają tylko tyle towarów/usług, ile jest im naprawdę potrzebne,
- Długofalowość współpracy – umowa ramowa przeważnie zawierana jest po to, aby nawiązać długotrwałe kontakty biznesowe, co daje jej stroną sporą przewidywalność.
Warto podkreślić, że w Kodeksie cywilnym nie ma przepisów odnoszących się bezpośrednio do umów ramowych. Są to więc „umowy nienazwane”, opierające się na zasadzie swobody kontraktowej. Oczywiście nie znaczy to, że funkcjonują one w prawnej próżni. Wręcz przeciwnie – zasada swobody nie zakłada, że strony mają możliwość umówić się, na co tylko chcą. Ich ustalenia muszą mieścić się w ramach wynikających z przepisów prawa oraz z zasad współżycia społecznego. Co więc musi zawierać umowa ramowa?
Elementy, które powinny zostać zawarte w umowie ramowej
Bez względu na okoliczności, każda umowa ramowa musi zawierać takie elementy, jak:
- data i miejsce zawarcia umowy,
- określenie jej stron,
- dokładny przedmiot umowy,
- sposób rozwiązania kontraktu,
- dopuszczalne metody składania pojedynczych zamówień.
Bardziej szczegółowe elementy umowy ramowej zależą od tego, co dokładnie ma być jej przedmiotem, a tym samym, na jakich kontraktach będzie ona wzorowana. I tak:
- ramowa umowa zlecenia – musi precyzować przedmiot zlecenia, a więc definiować, jakie dokładnie czynności faktyczne i prawne mają być realizowane przez zleceniobiorcę,
- ramowa umowa o dzieło – w której decydujące znaczenie ma ustalenie, o jakie dzieło chodzi. Standardowo powinien nim być jakiś wytwór twórczej działalności człowieka, np. tekst, opinia prawna, grafika.
Umowę ramową można zawrzeć nawet ustnie, ponieważ prawo nie wymaga jej pisemnej formy. Jednak dla własnego bezpieczeństwa i jasności współpracy warto mieć jej treść potwierdzoną na piśmie lub w innej trwałej formie.

Na co zwrócić uwagę przy wdrażaniu takiego rozwiązania?
Tak, jak już wspomniano – umowy ramowe to bardzo dobre rozwiązanie zwłaszcza dla prowadzących własną działalność gospodarczą. Jednak działanie kontraktu w znaczącym stopniu zależy od tego, jak zostanie on sporządzony i wdrożony. Nigdy nie wolno zapominać o tym, że:
- umowa ramowa jest podstawą długofalowej współpracy. W związku z tym trzeba zadbać o to, aby była ona precyzyjnie zredagowana,
- precyzja przy pisaniu umowy ramowej jest tym bardziej istotna, gdy weźmie się pod uwagę, że to, co dla nas jest oczywiste wcale nie musi takim być dla drugiej strony stosunku prawnego. Im więc lepiej i dokładniej napiszemy tekst kontraktu, tym większe są szanse na zgodne współdziałanie,
- tekst umowy zawsze musi uwzględniać wszelkie uwarunkowania prawne mające zastosowanie w okolicznościach konkretnego przypadku. Bez tego umowa ramowa raczej na pewno nie spełni swojej roli.
Zobacz też: Jakie prawa i obowiązki reguluje kontrakt menedżerski?

To musisz wiedzieć o umowie ramowej!
Umowa ramowa to ogólne porozumienie pomiędzy przynajmniej dwoma kontrahentami dotyczące współpracy między nimi w określonej dziedzinie. Oczywiście może ona łączyć większą liczbę partnerów. Przeważnie umowy ramowe wykorzystują przedsiębiorcy i na ich podstawie realizują różnego rodzaju dostawy (zwłaszcza towarów) oraz usługi. Kontrakty te wykorzystuje się także w zamówieniach publicznych.
Bez względu na to, gdzie spotykamy te umowy, mechanizm pozostaje bardzo podobny: określają one jedynie ogólne zasady współpracy stron, precyzując jednocześnie, w jaki sposób będą składane i realizowane jednostkowe zamówienia. Dlatego porozumienia te są tak użytecznym narzędziem współpracy pomiędzy przedsiębiorcami. Aby jednak w pełni wykorzystać drzemiący w nich potencjał, ramowa umowa musi zostać odpowiednio zredagowana. Tu klucz do sukcesu!
Błąd: Brak formularza kontaktowego.