Każde przedsiębiorstwo narażone jest na liczne zagrożenia. W przypadku ich wystąpienie kluczowa jest jak najszybsza reakcja oraz podjęcie odpowiednich inicjatyw, które pozwolą na rozwiązanie problemów. Z pewnością zawsze warto wziąć pod uwagę wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego. Jednak prowadząc własny biznes należy pamiętać o profilaktycznym zabezpieczeniu go przed możliwymi zagrożeniami. Tu z kolei świetnie sprawdza się restrukturyzacja operacyjna. Lektura poniższego artykułu pozwoli Ci dowiedzieć się m.in.:
– co to jest restrukturyzacja operacyjna;
– w jaki sposób przeprowadzić restrukturyzację operacyjną;
– jakie możliwości stwarza ten rodzaj restrukturyzacji.
Spis treści:
- Restrukturyzacja operacyjna – co to jest i dlaczego warto?
- Etapy restrukturyzacji operacyjnej – od analizy po wdrożenie
- Optymalizacja procesów – jak zwiększyć efektywność?
- Automatyzacja procesów finansowych – oszczędności w praktyce
- Zarządzanie zmianą – jak przygotować zespół na nowe wyzwania?
- Restrukturyzacja operacyjna przedsiębiorstwa – najważniejsze informacje
Mówiąc „restrukturyzacja” najczęściej mamy na myśli jedną z czterech procedur unormowanych w Prawie restrukturyzacyjnym. Celem każdej z nich zawsze jest oddłużenie przedsiębiorstwa i umożliwienie mu dalszego funkcjonowania. Jednak proces ten można podjąć także na inne sposoby. Choć procedury przewidziane w Prawie restrukturyzacyjnym stanowią ważny element w procesie naprawy firmy, nie oznacza to, że bez nich nie można przywrócić przedsiębiorstwu stabilności. Wręcz przeciwnie – a jedną z takich metod może okazać się tzw. restrukturyzacja operacyjna. Na czym ona polega? Zapraszam do lektury poniższego tekstu, w którym odpowiem na to pytanie!
Restrukturyzacja operacyjna – co to jest i dlaczego warto?
Restrukturyzacja operacyjna – niekiedy określana również jako optymalizacja procesów operacyjnych – to ogół procedur nastawionych na poprawę efektywności działania przedsiębiorstwa. Ten rodzaj optymalizacji zawsze musi być ściśle dostosowany do charakteru działalności konkretnej firmy, aczkolwiek standardowo odnosi się on do następujących aspektów działania przedsiębiorstwa:
- dostawa;
- logistyka;
- struktura organizacyjna;
- charakter świadczonych usług.
Podstawowym celem, jaki przybiera restrukturyzacja operacyjna jest usunięcie słabych stron w działaniu firmy, a tym samym zabezpieczenie jej przed potencjalnymi trudnościami. Zresztą bez ryzyka błędu – na co wskazuje zarówno doświadczenie, jak i nauka zarządzania – można przyjąć, że niska efektywność operacyjna prędzej czy później generuje kłopoty, które mogą doprowadzić do zadłużenia. Z nim z kolei najlepiej działać poprzez standardowe postępowania restrukturyzacyjne.
Etapy restrukturyzacji operacyjnej – od analizy po wdrożenie
Tak, jak już wspomniałem dobrze przeprowadzona restrukturyzacja operacyjna musi być dostosowana do realiów działalności danej firmy. Z tego względu trzeba ją przeprowadzać w etapach, gdzie rezultaty jednego, warunkują decyzje podejmowane w kolejnym. Standardowo restrukturyzacja operacyjna składa się z:
- analizy wyjściowego położenia przedsiębiorstwa;
- określenie celów restrukturyzacji (warto podzielić je na cele krótko- i długoterminowe);
- opracowanie dokładnego planu działania;
- zakomunikowanie planu pracownikom i innym zainteresowanym podmiotom;
- wdrożenie planu (realizacja zaplanowanych działań restrukturyzacyjnych).
Dobrym pomysłem – zwłaszcza w przypadku większych firm – jest utworzenie specjalnego zespołu, któremu zostanie powierzone zarządzanie zmianą operacyjną. Właściwie każda restrukturyzacja operacyjna wiąże się z takim przekształceniem, stąd tak istotne bywa utworzenie dedykowanego działu.
Zobacz też: Prawo restrukturyzacyjne. O czym musisz wiedzieć?
Optymalizacja procesów – jak zwiększyć efektywność?
Optymalizacja procesów operacyjnych może zostać osiągnięta na różne sposoby. Do najbardziej uniwersalnych należy:
- redukcja kosztów operacyjnych – sprowadzającą się do pozbycia się zbędnych wydatków;
- skrócenie czasu realizacji transakcji;
- zwiększenie jakości oferowanych towarów lub świadczonych usług;
- podniesienie poziomu zdolności adaptacyjnych do zmian na rynku;
- automatyzacja procesów biznesowych.
Co prawda ostatni ze wskazanych mechanizmów stanowi obecnie niezwykle popularne rozwiązanie, to każde z nich ma cechy godne uwagi. Po raz kolejny sprawdza się w tym obszarze teza, że wszelkie działalności optymalizacyjne trzeba dobrać w sposób adekwatny do położenia firmy. Jakiekolwiek „złote środki” po prostu tu nie występują.
Automatyzacja procesów finansowych – oszczędności w praktyce
Automatyzacja procesów biznesowych jest rozwiązaniem, które w ostatnim czasie zrzesza coraz więcej zwolenników. Jest to zasługa nowoczesnych technologii, które pozwalają na zautomatyzowanie zdecydowanej większości procesów biznesowych zachodzących w firmie. Paleta możliwości jest tu naprawdę ogromna, wśród nich warto wymienić m.in. takie rozwiązania, jak:
- lean i Six Sigma;
- sztuczna inteligencja;
- Robotic Process Automation;
- Chmura obliczeniowa.
Automatyzacja biznesu powinna zajść w tych obszarach przedsiębiorstwa, które oparte są na realizacji standardowych, powtarzalnych czynności. Ich zautomatyzowanie przekłada się na znaczne ograniczenie czasu niezbędnego do ich wykonania, a co za tym idzie na wygenerowanie sporych oszczędności.
Za dobry przykład może tu posłużyć automatyzacja procesów finansowych – chociażby w obszarze rozliczeń z klientami. Na rynku można bez większych trudności znaleźć oprogramowanie pozwalające na realizację tych zadań prawie w całości informatycznie.
Zarządzanie zmianą – jak przygotować zespół na nowe wyzwania?
Automatyzacja procesów finansowych w firmie może zostać uznany za klasyczny przykład procedury usprawnienia. Jednak równie ważne pozostaje odpowiednie zarządzanie zmianą operacyjną.
Dlatego prowadzący własną działalność gospodarczą winien:
- monitorować zachodzące zmiany;
- wprowadzać zmiany w firmie;
- monitorować jej przebieg;
- sprawdzać na bieżąco efekty zmian;
- utrzymanie bądź korekta zmiany.
Zarządzanie zmianą operacyjną w założeniu ma stwarzać warunki do elastycznej działalności firmy. Współcześnie jest to niezwykle istotne. Dynamika gospodarcza jest taka, że przedsiębiorca niemonitorujący na bieżąco zmian zachodzących w jego otoczeniu niezwykle szybko wypada z obiegu, co praktycznie tamuje mu możliwość nawiązania równej walki z konkurencją.
Oczywiście zarządzanie zmianą operacyjną musi mieć charakter zaplanowany oraz skoordynowany. Chaotyczne działania w tym obszarze nie przynoszą pozytywnych rezultatów, przekładających się za utrzymanie przedsiębiorstwa w dobrej kondycji i zapewnienie mu ram do bezpiecznego i stałego wzrostu.
Sprawdź także: Restrukturyzacja kredytu – co to jest i jak działa?
Restrukturyzacja operacyjna przedsiębiorstwa – najważniejsze informacje
Restrukturyzacja operacyjna może zostać uznana za proces w szerokim znaczeniu tego terminu, a więc obejmującą działania zmierzające do poprawy kondycji firmy bez rozpoczynania jednej z czterech procedur zawartych w ustawie – Prawo restrukturyzacyjne.
Restrukturyzacja operacyjna może dotyczyć wszystkich obszarów funkcjonowania firmy. Przeważnie obejmuje takie kwestie, jak:
- dostawy,
- logistyka,
- organizacja produkcji i świadczenia usług,
- realizacja rozliczeń finansowych.
Ważnym elementem tego rodzaju restrukturyzacji pozostaje automatyzacja, która – biorąc pod uwagę współczesne możliwości technologiczne – może dotyczyć zdecydowanej większości zadań realizowanych w przedsiębiorstwie. Przy czym zawsze zakres i metody restrukturyzacji operacyjnej muszą zostać ściśle dostosowane do położenia firmy i jej otoczenia biznesowego. Bez tego nie odniosą one pożądanego rezultatu.