Jakie prawa i obowiązki reguluje kontrakt menedżerski?

2024/12/06

Zarządzanie przedsiębiorstwem to zadanie wymagające wysokich kwalifikacji, a biorąc pod uwagę obecne trudności, przed którymi stają firmy, można stwierdzić, że jest to rola przeznaczona dla najwyższej klasy specjalistów. Nie zawsze w strukturze firmy pracuje osoba, która wykazuje odpowiednie doświadczenie – w takiej sytuacji warto rozważyć powierzenie takiej odpowiedzialności na zewnątrz. Można to zrobić w ramach kontraktu menedżerskiego. Dzięki lekturze poniższego tekstu dowiesz się m.in.:

– na czym polega kontrakt menedżerski,

– jakie są konsekwencje zawarcia kontraktu menedżerskiego,

– o czym pamiętać redagując taki kontrakt.

Spis treści:

Menadżer to osoba, która specjalizuje się w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Takie usługi zaś są wręcz nieocenione dla każdego prowadzącego własną działalność gospodarczą. Dlatego kontrakt menedżerski stanowi umowę coraz chętniej i coraz częściej wykorzystywaną przez firmy z różnych branż. 

Jednak samo zawarcie umowy nie wystarczy, do sukcesu konieczne jest przede wszystkim nadanie jej odpowiedniej treści i formy. Poniżej wyjaśnię co trzeba wiedzieć o kontrakcie menedżerskim. Zapraszam do lektury! 

 

KPR – baner formularz kontaktowy

 

Kontrakt menedżerski – co to jest i jak działa?

Standardowo kontrakt menedżerski to umowa cywilno-prawna, w której osoba zawodowa zajmująca się zarządzaniem przedsiębiorstwem świadczy swojego usługi na rzecz podmiotu – osoby fizycznej, osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej posiadającej jedynie zdolność prawną – prowadzącego własną działalność gospodarczą. 

Niekiedy kontrakt menedżerski nie jest podpisywany z osobą fizyczną, ale z podmiotem świadczącym tego rodzaju usługi. Aczkolwiek w praktyce to właśnie omawiana umowa z osobą fizyczną stanowi najczęściej wykorzystywany instrument. Zawsze zaś umowa ta powinna zawierać:

  • zadania, jak ma spełniać menadżer,
  • czas trwania umowy,
  • wynagrodzenie,
  • okres wypowiedzenia.

Korzystnym rozwiązaniem jest również wprowadzenie do kontraktu menedżerskiego klauzuli poufności oraz zakazu konkurencji. To istotne zwłaszcza z punktu widzenia zabezpieczenia interesów przedsiębiorcy, który zamierza korzystać z usług zawodowego menadżera. 

Przeczytaj również: Restrukturyzacja spółek. Jak przebiega i ile trwa? Odpowiada ekspert

 

 

Kontrakt menedżerski a ZUS – jakie są obowiązki ubezpieczeniowe?

Kontrakt menedżerski z punktu widzenia przepisów powszechnie obowiązującego prawa może przybrać postać:

  • umowy o pracę,
  • umowy zlecenia (o świadczenie usług),
  • umowy B2B.

Od wybranej formy prawnej zależą dokładne prawa i obowiązki stron, zwłaszcza w obszarze ubezpieczeń społecznych i typowych uprawnień pracowniczych, jak przykładowo urlop wypoczynkowy oraz zwolnienie lekarskie. Rozpocznę od zagadnienia kontrakt menedżerski a ZUS. 

W obecnym stanie prawnym od umowy o pracę oraz od umowy zlecenia należą się następujące składki:

  • na ubezpieczenie emerytalne (19,52% podstawy wymiaru),
  • na ubezpieczenia rentowe (8,00% podstawy wymiaru),
  • na ubezpieczenie chorobowe (2,45% podstawy wymiaru),
  • na ubezpieczenie wypadkowe (tutaj stopa procentowa jest zróżnicowana w zależności od takich czynników, jak liczby osób ubezpieczonych oraz branży, w której działa firma).

Poza tym w ramach umowy zlecenia oraz o pracę opłaca się jeszcze składkę zdrowotną. Obowiązki regulowania tychże opłat spoczywa na płatniku, którym w umowie o pracy jest pracodawca, a w umowie zlecenia zleceniodawca. To on odpowiada za obliczenie wysokości składki i jej przelanie w terminie na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

Zobacz też: Przymusowa restrukturyzacja banku – na czym polega? Jakie instytucje są za nią odpowiedzialne?

Kontrakt menedżerski a umowa B2B – co warto wiedzieć?

Umowa B2B – czyli business to business – jest zawierana pomiędzy podmiotami posiadającymi status przedsiębiorcy. W polskich realiach w kontrakcie B2B standardowo przynajmniej jedną stroną jest osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. 

Kontrakt menedżerski a B2B daje jego stronom elastyczność. Umowę B2B w stosunkowo prosty sposób można rozwiązać, poza tym całość kosztów związanych z realizacją tej umowy – przede wszystkim w obszarze składek ZUS – przejmuje na siebie menadżer. 

W kontrakcie menedżerskim opartym o umowę B2B nie wolno zapominać o tych zagadnieniach, jakie standardowo normuje się w kontraktach z menadżerami. W tego typu układzie należy położyć duży nacisk na poufność. Aby dobrze zarządzać przedsiębiorstwem niezbędne jest jego naprawdę dogłębne poznanie. Informacje pozyskane w czasie realizacji kontraktu menedżerskiego stanowią wręcz nieocenione zasoby dla konkurencji. Dlatego zawarcie w kontrakcie B2B klauzuli poufności jest jednym z fundamentalnych aspektów, który należy mieć na uwadze. Dobrym wyborem może okazać się również zawarcie umowy o pracę, w której „naturę” wpisany jest zakaz konkurencji. 

 

Kontrakt menedżerski a zwolnienie lekarskie i urlop – jakie przysługują prawa?

W każdej konfiguracji prawnej kontraktu menedżerskiego mogą występować uprawnienia takie jak możliwość korzystania z urlopu czy zwolnienia lekarskiego. Najszersze uprawnienia menadżera w tym zakresie wynikają z umowy o pracę. W tym przypadku ma on dokładnie takie same uprawnienia, jak wszyscy inni pracownicy. 

W obszarze kontrakt menedżerski a urlop (w przypadku zawarcia umowy o pracę) na gruncie Kodeksu pracy wymiar urlopu wynosi:

  • 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat,
  • 26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.

Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i wymiar urlopu, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy.

Regulacje te nie odnoszą się do umowy zlecenia. Natomiast przy takiej formie kontraktu można korzystać ze zwolnienia lekarskiego na takich zasadach, jak przy umowie o pracę. Uprawnienia związane z nim związane przysługują również przy umowie B2B. Tu z kolei menadżer nie ma właściwie innych uprawnień niż te, które wynikają wprost z treści kontraktu. 

Kompendium wiedzy

Kontrakt menedżerski jest umową, na mocy której przedsiębiorca korzysta z usług osoby lub instytucji zawodowo zajmującej się zarządzaniem firmą. Kontakt ten może przybrać każdą postać dopuszczalną przez prawo. Przeważnie jednak menedżerowie świadczą swoje usługi na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia (o świadczenie usług) bądź umowy business to business (B2B). Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety, a wybór dokonany przez strony przekłada się m.in. płatności obowiązkowych ubezpieczeń, wymiar urlopu bezpłatnego czy możliwość świadczenia usług przez menedżera również dla innych firm. W kontrakcie menedżerskim zawsze istotna jest jego treść. Dlatego nigdy nie należy szczędzić czasu na jego negocjacje oraz kończą redakcję.  

Case Studies

Sprawdź sukcesy naszych klientów

Nie zwlekaj, czas ma znaczenie

Rozpoczęcie restrukturyzacji i zatrzymanie egzekucji komorniczej nawet w 2 dni. Wypełnij formularz kontaktowy.

    *pola obowiązkowe
    Case Studies

    Sprawdź sukcesy naszych klientów

    [ESC] lub
    Gdy dostępne są wyniki autouzupełniania, użyj strzałek w górę i w dół, aby je przejrzeć, oraz klawisza enter, aby przejść do żądanej strony. Użytkownicy urządzeń dotykowych mogą korzystać z funkcji wyszukiwania za pomocą dotyku lub gestów machnięcia.

      Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

      Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

      Rodzaj działalności
      Kwota zadłużenia

      Zostaw kontakt

      Imię*
      Numer telefonu*
      Adres e-mail*

      close-link

        Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

        Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

        Rodzaj działalności
        Kwota zadłużenia

        Zostaw kontakt

        Imię*
        Numer telefonu*
        Adres e-mail*

        close-link