Poradnik

  1. Start
  2. /
  3. Poradnik
  4. /
  5. Jakie prawa i obowiązki reguluje kontrakt menedżerski?

Zarządzanie przedsiębiorstwem to zadanie wymagające wysokich kwalifikacji, a biorąc pod uwagę obecne trudności, przed którymi stają firmy, można stwierdzić, że jest to rola przeznaczona dla najwyższej klasy specjalistów. Nie zawsze w strukturze firmy pracuje osoba, która wykazuje odpowiednie doświadczenie – w takiej sytuacji warto rozważyć powierzenie takiej odpowiedzialności na zewnątrz. Można to zrobić w ramach kontraktu menedżerskiego. Dzięki lekturze poniższego tekstu dowiesz się m.in.:

– na czym polega kontrakt menedżerski,

– jakie są konsekwencje zawarcia kontraktu menedżerskiego,

– o czym pamiętać redagując taki kontrakt.

Spis treści:

Menadżer to osoba, która specjalizuje się w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Takie usługi zaś są wręcz nieocenione dla każdego prowadzącego własną działalność gospodarczą. Dlatego kontrakt menedżerski stanowi umowę coraz chętniej i coraz częściej wykorzystywaną przez firmy z różnych branż. 

Jednak samo zawarcie umowy nie wystarczy, do sukcesu konieczne jest przede wszystkim nadanie jej odpowiedniej treści i formy. Poniżej wyjaśnię co trzeba wiedzieć o kontrakcie menedżerskim. Zapraszam do lektury! 

KPR – baner formularz kontaktowy

Kontrakt menedżerski – co to jest i jak działa?

Standardowo kontrakt menedżerski to umowa cywilno-prawna, w której osoba zawodowa zajmująca się zarządzaniem przedsiębiorstwem świadczy swojego usługi na rzecz podmiotu – osoby fizycznej, osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej posiadającej jedynie zdolność prawną – prowadzącego własną działalność gospodarczą. 

Niekiedy kontrakt menedżerski nie jest podpisywany z osobą fizyczną, ale z podmiotem świadczącym tego rodzaju usługi. Aczkolwiek w praktyce to właśnie omawiana umowa z osobą fizyczną stanowi najczęściej wykorzystywany instrument. Zawsze zaś umowa ta powinna zawierać:

  • zadania, jak ma spełniać menadżer,
  • czas trwania umowy,
  • wynagrodzenie,
  • okres wypowiedzenia.

Korzystnym rozwiązaniem jest również wprowadzenie do kontraktu menedżerskiego klauzuli poufności oraz zakazu konkurencji. To istotne zwłaszcza z punktu widzenia zabezpieczenia interesów przedsiębiorcy, który zamierza korzystać z usług zawodowego menadżera. 

Przeczytaj również: Restrukturyzacja spółek. Jak przebiega i ile trwa? Odpowiada ekspert

Kontrakt menedżerski a ZUS – jakie są obowiązki ubezpieczeniowe?

Kontrakt menedżerski z punktu widzenia przepisów powszechnie obowiązującego prawa może przybrać postać:

  • umowy o pracę,
  • umowy zlecenia (o świadczenie usług),
  • umowy B2B.

Od wybranej formy prawnej zależą dokładne prawa i obowiązki stron, zwłaszcza w obszarze ubezpieczeń społecznych i typowych uprawnień pracowniczych, jak przykładowo urlop wypoczynkowy oraz zwolnienie lekarskie. Rozpocznę od zagadnienia kontrakt menedżerski a ZUS. 

W obecnym stanie prawnym od umowy o pracę oraz od umowy zlecenia należą się następujące składki:

  • na ubezpieczenie emerytalne (19,52% podstawy wymiaru),
  • na ubezpieczenia rentowe (8,00% podstawy wymiaru),
  • na ubezpieczenie chorobowe (2,45% podstawy wymiaru),
  • na ubezpieczenie wypadkowe (tutaj stopa procentowa jest zróżnicowana w zależności od takich czynników, jak liczby osób ubezpieczonych oraz branży, w której działa firma).

Poza tym w ramach umowy zlecenia oraz o pracę opłaca się jeszcze składkę zdrowotną. Obowiązki regulowania tychże opłat spoczywa na płatniku, którym w umowie o pracy jest pracodawca, a w umowie zlecenia zleceniodawca. To on odpowiada za obliczenie wysokości składki i jej przelanie w terminie na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

Zobacz też: Przymusowa restrukturyzacja banku – na czym polega? Jakie instytucje są za nią odpowiedzialne?

Kontrakt menedżerski a umowa B2B – co warto wiedzieć?

Umowa B2B – czyli business to business – jest zawierana pomiędzy podmiotami posiadającymi status przedsiębiorcy. W polskich realiach w kontrakcie B2B standardowo przynajmniej jedną stroną jest osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. 

Kontrakt menedżerski a B2B daje jego stronom elastyczność. Umowę B2B w stosunkowo prosty sposób można rozwiązać, poza tym całość kosztów związanych z realizacją tej umowy – przede wszystkim w obszarze składek ZUS – przejmuje na siebie menadżer. 

W kontrakcie menedżerskim opartym o umowę B2B nie wolno zapominać o tych zagadnieniach, jakie standardowo normuje się w kontraktach z menadżerami. W tego typu układzie należy położyć duży nacisk na poufność. Aby dobrze zarządzać przedsiębiorstwem niezbędne jest jego naprawdę dogłębne poznanie. Informacje pozyskane w czasie realizacji kontraktu menedżerskiego stanowią wręcz nieocenione zasoby dla konkurencji. Dlatego zawarcie w kontrakcie B2B klauzuli poufności jest jednym z fundamentalnych aspektów, który należy mieć na uwadze. Dobrym wyborem może okazać się również zawarcie umowy o pracę, w której „naturę” wpisany jest zakaz konkurencji. 

Kontrakt menedżerski a zwolnienie lekarskie i urlop – jakie przysługują prawa?

W każdej konfiguracji prawnej kontraktu menedżerskiego mogą występować uprawnienia takie jak możliwość korzystania z urlopu czy zwolnienia lekarskiego. Najszersze uprawnienia menadżera w tym zakresie wynikają z umowy o pracę. W tym przypadku ma on dokładnie takie same uprawnienia, jak wszyscy inni pracownicy. 

W obszarze kontrakt menedżerski a urlop (w przypadku zawarcia umowy o pracę) na gruncie Kodeksu pracy wymiar urlopu wynosi:

  • 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat,
  • 26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.

Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i wymiar urlopu, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy.

Regulacje te nie odnoszą się do umowy zlecenia. Natomiast przy takiej formie kontraktu można korzystać ze zwolnienia lekarskiego na takich zasadach, jak przy umowie o pracę. Uprawnienia związane z nim związane przysługują również przy umowie B2B. Tu z kolei menadżer nie ma właściwie innych uprawnień niż te, które wynikają wprost z treści kontraktu. 

Kompendium wiedzy

Kontrakt menedżerski jest umową, na mocy której przedsiębiorca korzysta z usług osoby lub instytucji zawodowo zajmującej się zarządzaniem firmą. Kontakt ten może przybrać każdą postać dopuszczalną przez prawo. Przeważnie jednak menedżerowie świadczą swoje usługi na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia (o świadczenie usług) bądź umowy business to business (B2B). Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety, a wybór dokonany przez strony przekłada się m.in. płatności obowiązkowych ubezpieczeń, wymiar urlopu bezpłatnego czy możliwość świadczenia usług przez menedżera również dla innych firm. W kontrakcie menedżerskim zawsze istotna jest jego treść. Dlatego nigdy nie należy szczędzić czasu na jego negocjacje oraz kończą redakcję.  

    Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

    Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

    Rodzaj działalności
    Kwota zadłużenia

    Zostaw kontakt

    Imię*
    Numer telefonu*
    Adres e-mail*

    close-link

      Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

      Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

      Rodzaj działalności
      Kwota zadłużenia

      Zostaw kontakt

      Imię*
      Numer telefonu*
      Adres e-mail*

      close-link