Poradnik

  1. Start
  2. /
  3. Poradnik
  4. /
  5. Umowa B2B – co powinieneś o niej wiedzieć

Umowa B2B zyskuje na popularności nie tylko w tzw. wolnych zawodach, takich jak IT, marketing czy doradztwo, ale również w wielu innych branżach jako atrakcyjna alternatywa dla umowy o pracę. Coraz więcej pracowników i pracodawców dostrzega korzyści płynące z takiej formy współpracy, w tym większą elastyczność, wyższe wynagrodzenie netto oraz możliwość samodzielnego zarządzania czasem pracy. Jednakże, decydując się na taki kontrakt, trzeba być świadomym licznych wyzwań i obowiązków, które wiążą się z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.

Z artykułu dowiesz się:

  • czym charakteryzuje się umowa B2B;
  • na co należy zwrócić uwagę przed podpisaniem kontraktu B2B;
  • co jest najważniejsze przy przejściu z umowy o pracę na B2B.

Każdy, kto przeczyta poniższy tekst bez problemu poradzi sobie z tymi trudnościami.

Spis treści:

  1. Umowa B2B – co to jest i jakie ma znaczenie w świetle prawa
  2. Umowa B2B – wady i zalety w kontekście regulacji prawnych
  3. Współpraca B2B – jak zabezpieczyć swoje interesy?
  4. Wypowiedzenie umowy B2B – jakie są prawne konsekwencje?
  5. Umowa B2B – koszty związane z obowiązkami podatkowymi i prawnymi
  6. Przejście z UoP na B2B – jakie zmiany prawne należy uwzględnić?
  7. Podsumowanie

Zatrudnienie pracowników wiąże się dla pracodawców z wysokimi – i niestety ciągle rosnącymi – kosztami. Jednym ze sposobów na ich zmniejszenie pozostaje zawarcie umowy B2B. Nie zawsze jest to jednak dobre rozwiązanie, ponieważ tzw. samozatrudnienie po prostu nie wszystkim się opłaca. O czym więc pamiętać podpisując taki rodzaj umowy? Wyjaśnię to poniżej. Zapraszam do lektury! 

KPR – baner formularz kontaktowy

Umowa B2B – co to jest i jakie ma znaczenie w świetle prawa

B2B to skrót od angielskiego określenia Business-to-Business oznaczającego umowę łączącą dwóch przedsiębiorców. Tego rodzaju kontrakt jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się rynek pracy, a jego zawarcie mieści się w zakresie swobody umów, aczkolwiek często umowa Business-to-Business upodabnia się do kontraktu o świadczenie usług bądź do klasycznego zlecenia.

Niekiedy omawiana umowa określana jest także jako samozatrudnienie. Wynika to z faktu, że często B2B wykorzystuje się w zamian standardowego kontraktu o pracę. Przyszły pracownik rejestruje firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zyskując tym samym status przedsiębiorcy. Dzięki temu może zawrzeć z pracodawcą właśnie umowę Business-to-Business, a jego działalność gospodarcza często ogranicza się do świadczenia usług właśnie na rzecz tego jednego podmiotu, który równie dobrze mógłby być pracodawcą przedsiębiorcy.

Względy te powodują, że nierzadko B2B spotyka się z krytyką i bywa analizowane przez organy państwa – zwłaszcza przez Państwową Inspekcję Pracy – jako obejście umowy o pracę. Zarzut ten jest stawiany przede wszystkim wtedy, gdy samozatrudniony wystawia miesięcznie tylko jedną fakturę, na rzecz tego samego kontrahenta. Podejrzenia wzrastają, gdy miesięczna faktura zawsze opiewa na tę samą kwotę. 

Umowa B2B – wady i zalety w kontekście regulacji prawnych

Z punktu widzenia przepisów prawa umowa B2B – wady i zalety tego kontraktu staną się dzięki temu szczególnie dobrze widoczne – nie może ona służyć omijaniu regulacji prawnych pracy dotyczących zatrudnienia. Jest to o tyle istotne, że przejście na B2B jest bardzo wygodne dla pracodawcy, gdyż:

  • samozatrudniony sam opłaca składki ZUS;
  • samozatrudnionemu nie przysługuje urlop, charakterystyczny dla stosunku pracy;
  • rozliczenia między stronami umowy Business-to-Business odnoszą się jedynie do faktycznie wykonanych czynności.

Podstawowa wada, z którą wiąże się zatrudnienie B2B dotyczy właśnie braku jakiejkolwiek ochrony pracowniczej dla świadczącego usługi w tym trybie. Dotyczy to nie tylko wskazanych powyżej okoliczności, ale również – przykładowo – braku zabezpieczenia przed wypowiedzeniem stosunku pracy. Ponadto samozatrudniony samodzielnie musi prowadzić swoją księgowość, a co za tym idzie także rozliczać się z urzędem skarbowym oraz z ZUS. 

Przeczytaj również: Klauzula i rygor natychmiastowej wykonalności. Definicje i zasady

Współpraca B2B – jak zabezpieczyć swoje interesy?

Kontrakt B2B może się okazać dobrym pomysłem tylko pod warunkiem, że interesy stron zostaną dobrze zabezpieczone. Przygotowując umowę o samozatrudnienie nie wolno zapominać przede wszystkim o:

  • wynegocjowaniu odpowiedniego wynagrodzenia. Decydujący się na zawarcie umowy Business-to-Business trzeba pamiętać, że samemu opłaca się ZUS i podatki;
  • zadbaniu o wprowadzeniu do umowy czytelnych i jasnych zasad jej wypowiedzenia, z odpowiednim długim okresem wypowiedzenia. Jest to szczególnie ważne, gdy strona umowy B2B stanie przed koniecznością znalezienia sobie nowej pracy;
  • zawarciu w treści umowy odwołania do przepisów Kodeksu cywilnego w przypadku konieczności załatwienia spraw nieuregulowanych wprost w samej umowie;
  • ustaleniu reguł wprowadzania zmian do kontraktu;
  • rozstrzygnięciu kwestii praw autorskich – jeżeli w trakcie samozatrudnienia może dojść do powstania dzieł objętych ochroną prawno-autorską.

Wypowiedzenie umowy B2B – jakie są prawne konsekwencje?

Wypowiedzenie umowy B2B może nastąpić po zajściu zdarzeń przewidzianych w samym kontrakcie lub na zasadach ogólnych. Oświadczenie o rozwiązaniu ma prawo złożyć każda ze stron, a więc nie tylko samozatrudniony, ale również jego kontrahent. 

Wypowiedzenie – o ile zostanie złożone w sposób prawnie skuteczny – prowadzi do rozwiązania umowy. Dlatego właśnie tak istotne jest określenie w umowie B2B nie tylko okoliczności pozwalających na rozwiązanie kontraktu, ale również odpowiednio długiego czasu, który pozwala każdej ze stron dobrze przygotować się do ostatecznego zakończenia obowiązywania współpracy.

Umowa B2B – koszty związane z obowiązkami podatkowymi i prawnymi

Kiedy omawiałem, jakie wady i zalety ma umowa B2B, to wskazałem, że w tej formule wszelkie należności publicznoprawne musi zapłacić sam samozatrudniony. Wśród nich najważniejsze, to:

  • podatek dochodowy – tutaj samozatrudniony, w zależności od indywidualnych okoliczności, może skorzystać z podatku liniowego, ryczałtu lub zasad ogólnych;
  • składka zdrowotna – aktualnie jej wysokość uzależniona jest od przyjętego sposobu rozliczania podatku dochodowego;
  • pozostałe z obowiązkowych ubezpieczeń – wysokość tych składek dla samozatrudnionych w każdym roku kształtuje się inaczej i niestety w ostatnich latach zdecydowanie wzrasta.

Przeczytaj również: Status dużego przedsiębiorcy – jak go ustalić? Wyjaśniamy

Przejście z UoP na B2B – jakie zmiany prawne należy uwzględnić?

Przejście z UoP na B2B jest jednym z częściej wybieranych sposobów na wykorzystanie tej formy świadczenia usług. Kluczową kwestią w tym obszarze pozostaje rozwiązanie zagadnień związanych ze skalkulowaniem wysokości składek na Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Niestety, jeżeli były pracownik zacznie świadczyć usługi jako samozatrudniony wyłącznie na rzecz swojego dotychczasowego pracodawcy, to nie będzie mógł skorzystać z preferencyjnych zasad rozliczania składek ZUS, które są dostępne do osób rozpoczynających prowadzenie własnej działalności gospodarczej. 

Zastanawiając się nad przyszłymi dochodami, jakie możesz uzyskać podczas trwania wspomnianego kontraktu, warto skorzystać z kalkulatora wynagrodzeń B2B. Narzędzie to pozwoli Ci obliczyć wynagrodzenie netto z uwzględnieniem kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, składek ZUS i podatków. 

Podsumowanie

B2B jest umową o świadczenie usług, w której jedna ze stron – świadczący usługi – jest osobą fizyczną, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Popularnie rozwiązanie to nazywa się samozatrudnieniem. Warto pamiętać, że w przypadkach, gdy przedsiębiorca świadczy usługi tylko dla jednego podmiotu – zwłaszcza gdy jest to jego były pracodawca, a comiesięczne faktury opiewają na tę samą sumę – może okazać się, że w istocie i tak jest to umowa o pracę. Poza tym przechodząc z umowy o pracę na samozatrudnienie przeważnie nie można korzystać z preferencji w rozliczaniu składek na ZUS. W każdy razie w kontrakcie B2B strony powinny dobrze zabezpieczyć swoje interesy. Obok należnej zapłaty za świadczenie usług z całą pewnością niezwykle istotną kwestią pozostaje tu ustalenie podstaw wypowiedzenia umowy oraz dokładnej długości okresu wypowiedzenia. 

    Rozpoczęcie restrukturyzacji i zatrzymanie egzekucji komorniczej nawet w 2 dni. Wypełnij formularz kontaktowy.

    Prowadzisz firmę lub spółkę i borykasz się z problemami finansowymi? Rozwiązaniem może okazać się restrukturyzacja! Skontaktuj się z nami - możesz zredukować swój dług nawet o 50%!

      Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

      Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

      Rodzaj działalności
      Kwota zadłużenia

      Zostaw kontakt

      Imię*
      Numer telefonu*
      Adres e-mail*

      close-link

        Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

        Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

        Rodzaj działalności
        Kwota zadłużenia

        Zostaw kontakt

        Imię*
        Numer telefonu*
        Adres e-mail*

        close-link