Poradnik

  1. Start
  2. /
  3. Poradnik
  4. /
  5. Compliance – czym jest i dlaczego powinno...

Compliance to sposób na zapewnienie zgodności działalności organizacji z regulacjami prawnymi i z innymi normami. Właściwie każdy przedsiębiorca powinien wdrożyć w swojej firmie rozwiązania z zakresu compliance. Jak to zrobić i o czym pamiętać? Na te pytania odpowiada radca prawny od wielu lat zajmujący się doradzaniem przedsiębiorcom.

Spis treści:

Każdy przedsiębiorca codziennie staje przed szeregiem wyzwań. Jednym z nich jest sprostanie różnego rodzaju obowiązkom, przede wszystkim tym, które nakłada na niego ustawodawca. Popełnienie błędu w tym obszarze, przeoczenie pojawiających się zmian bądź nieuwzględnienie nowych trendów w orzecznictwie sądów, naraża przedsiębiorcę na odpowiedzialność prawną, ponoszenie nieuzasadnionych wydatków oraz zmniejszenie efektywności biznesu. Jak tego uniknąć? Najlepiej poprzez wdrożenie systemu compliance. W poniższym tekście wyjaśnię, jak to zrobić. Zapraszam do lektury!

KPR – baner formularz kontaktowy

Na czym polega compliance?

Termin compliance oznacza „zgodność”. Chodzi tu o wszystkie działania podejmowane przez daną organizację w celu zapewnienia zgodności jej działalności z przepisami prawa bądź z innego rodzaju normami lub zaleceniami, które wiążą organizacje bądź są przez nią dobrowolnie przyjmowane. W związku z tym „zgodność” dotyczy nie tylko tych norm, które określone organizacja bezwzględnie musi przestrzegać – przeważnie wynikają one z przepisów powszechnie obowiązującego prawa – ale również takich, które służą jedynie optymalizacji prowadzonej działalności, a nie zapewnieniu jej legalności.

Dlatego compliance w organizacji właściwie zawsze odgrywa bardzo istotną rolę. Nawet wówczas, gdy nie zdecydowano się w niej na wyodrębnienie jakiegoś osobnego działu, który zajmowałbym się kwestiami „zgodności”. Znaczenie wzrasta przede wszystkim w biznesie. W końcu prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie polega tylko na realizacji tego, co jest zgodne z prawem, ale przede wszystkim na osiąganiu jak najwięcej efektywności biznesowej w ramach możliwości określonych granicami powszechnie obowiązującego prawa. Najlepszym miernikiem takiej efektywności jest po prostu zysk.

Compliance w przedsiębiorstwie – najważniejsze korzyści

Prawidłowe wdrożenie compliance w przedsiębiorstwie przynosi szereg korzyści. Wśród najważniejszych można wymienić:

  • Szybkie reagowanie na często zmieniające się otoczenie prawne. Bieżące wdrażanie nowych regulacji ma decydujące znaczenie, aby uchronić firmę np. przed koniecznością zapłaty kar wynikających z nieprzestrzegania bądź nieprawidłowego przestrzegania (nawet niezamierzonego) przepisów prawa;
  • Uniknięcie zagrożenia związane z koniecznością wypłaty odszkodowań czy innych świadczeń na rzecz klientów, w związku z nieprawidłowościami w działaniu przedsiębiorstwa;
  • Poprawa wizerunku firmy;
  • Podniesienie jakości świadczonych usług;
  • Zwiększenie efektywności podejmowanych inicjatyw biznesowych.

Jednak samo wdrożenie do organizacji systemu zapewnienia „zgodności” nie jest prostym zadaniem. Jak mu podołać?

Przeczytaj także: Jak przygotować sprawozdanie z działalności?

Compliance officer

Jak wprowadzić compliance w przedsiębiorstwie?

Przede wszystkim należy pamiętać, że sposób wprowadzenia compliance w firmie zależy od jej właściciela. W praktyce najczęściej spotyka się takie rozwiązania, jak:

  • Compliance officer, czyli zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za zapewnienie „zgodności”;
  • Utworzenie działu compliance;
  • Opracowanie systemu informatycznego wspomagającego zapewnienie „zgodności”;
  • Skorzystanie z usług zewnętrznej firmy specjalizującej się w compliance;
  • Cykliczna organizacja szkoleń dla pracowników, podczas których są oni zapoznawani z obowiązującymi normami;
  • Przeprowadzanie audytów wewnętrznych.

W każdym razie istnieje wiele metod zapewnienia compliance w organizacji, a ich wybór zawsze powinien być podyktowany okolicznościami konkretnego przypadku. Zwłaszcza rozmiarami prowadzonej działalności oraz specyfiką branży, w której działa przedsiębiorca. 

Compliance officer – kiedy należy go zatrudnić?

Tak, jak wspomniałem, co do zasady to sam przedsiębiorca decyduje o tym, czy wprowadza w swojej firmie system compliance, czy też nie. Jednak od tej zasady istnieje kilka wyjątków. Najważniejsze z nich dotyczą podmiotów rynku finansowego, a zwłaszcza banków. W tego rodzaju przedsiębiorstwach compliance ofifcer po prostu musi zostać zatrudniony. Jednak w rzeczywistości warto rozważyć jego zatrudnienie w każdej firmie.

Otóż zgodnie z ustawą z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, podmiot zbiorowy odpowiada za czyny zabronione m.in. wówczas, gdy w organizacji nie wprowadzono mechanizmów mających na celu takie zorganizowanie działalności podmiotu zbiorowego, które zapewniłoby uniknięcie popełnienia czynu zabronionego. Innymi słowy, dobry compliance zabezpiecza przed sankcjami wymierzanymi na podstawie wskazanej ustawy. 

Compliance

Czy warto utworzyć dział compliance?

Wobec powyższego właściwie trudno mieć wątpliwości, że po prostu warto zainwestować w compliance. Wybierając jego formę, dobrym pomysłem jest wzięcie pod uwagę możliwości utworzenia w firmie osobnego działu zajmującego się „zgodnością”. Nie oznacza to, że dział compliance to dobre rozwiązanie w każdej firmie. W praktyce jest on przydatny głównie w większych przedsiębiorstwach, spotykających się z wyzwaniami w zakresie „zgodności”, które trudno rozwiązać zastosowaniu przy mniej rozbudowanych rozwiązań w tym obszarze.

Przeczytaj także: Płynność finansowa przedsiębiorstwa – jak ją poprawić?

compliance w organizacji

Compliance – o tym trzeba pamiętać

Compliance oznacza „zgodność”, zwłaszcza z przepisami prawa i innymi normami, które musi uwzględniać określona organizacja, przykładowo przedsiębiorstwo. Biorąc pod uwagę ciągłe rozbudowywanie i częste zmienianie przepisów prawa oraz innych zaleceń, jakie należy przestrzegać, prowadząc działalność gospodarczą, z pewnością warto zainwestować w solidny tego typu system. Zawsze powinien on być dostosowany do sytuacji danego przedsiębiorstwa, a zwłaszcza do rozmiarów jego działalności i branży, w której funkcjonuje. W takim kontekście najlepiej podjąć decyzję o tym, czy zorganizować w firmie dział compliance, zatrudnić pracownika zajmującego się jedynie „zgodnością”, skorzystać z usług zewnętrznych podmiotów bądź w jakich innych sposób zająć się tymi zagadnieniami. Jedno jest pewne: w obecnych realiach bez uwzględnienia problematyki „zgodności” przedsiębiorca naraża się na poważne problemy, w tym na duże sankcje finansowe i zmniejszenie efektywności swojego biznesu. 

    Rozpoczęcie restrukturyzacji i zatrzymanie egzekucji komorniczej nawet w 2 dni. Wypełnij formularz kontaktowy.

    Prowadzisz firmę lub spółkę i borykasz się z problemami finansowymi? Rozwiązaniem może okazać się restrukturyzacja! Skontaktuj się z nami - możesz zredukować swój dług nawet o 50%!

      Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

      Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

      Rodzaj działalności
      Kwota zadłużenia

      Zostaw kontakt

      Imię*
      Numer telefonu*
      Adres e-mail*

      close-link

        Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

        Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

        Rodzaj działalności
        Kwota zadłużenia

        Zostaw kontakt

        Imię*
        Numer telefonu*
        Adres e-mail*

        close-link