Zakup nieruchomości na firmę – najważniejsze aspekty

2025/02/14

Wykonywanie czynności opodatkowanych wiąże się z obowiązkiem podatkowym. Istnieje jednak wiele sposobów na zmniejszenie wysokości należności wobec fiskusa. Jednym z nich jest zakup nieruchomości na firmę. Dzięki lekturze poniższego tekstu dowiesz się przede wszystkim:

– dlaczego warto zdecydować się na zakup nieruchomości na firmę;

– jakie korzyści podatkowe wiążą się z takim zakupem;

– z jakimi formalnościami trzeba liczyć się przy zakupie nieruchomości firmowej.

Spis treści

Jeśli prowadzisz firmę, warto rozważyć nabycie mieszkania na cele biznesowe. Podobnie, jak w przypadku zakupu nieruchomości stricte na cele związane z działalnością gospodarczą z takim rozwiązaniem wiąże się szereg korzyści podatkowych. Jakich? Wyjaśnię to w poniższym tekście. Okazuje się, że odliczenia podatku VAT to nie jedyne korzyści, które można uzyskać, kupując nieruchomość na firmę.

Zakup nieruchomości na firmę – dlaczego warto?

Zakup nieruchomości na firmę jest przedsięwzięciem, z którym wiążą się dwie podstawowe korzyści:

  • możliwości przeprowadzenia optymalizacji podatkowej, w tym obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej;
  • zabezpieczenie stałego posiadania lokalu czy innej nieruchomości niezbędnej do prowadzonej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca wynajmujący nieruchomość na swój biznes, zawsze musi liczyć się z ewentualnością rozwiązania umowy najmu bądź dzierżawy.

W związku z tym w temacie zakup nieruchomości na firmę, nie należy poprzestawać jedynie na czysto ekonomicznych czy podatkowych aspektach tej transakcji. Zakup nieruchomości na firmę często stanowi element budowy marki. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawsze trzeba pamiętać o tych aspektach.

Może Cię również zainteresować: Zakup od syndyka. Kwestie, które musisz znać

Jakie nieruchomości można kupić na firmę?

Zawsze kupno nieruchomości na firmę pociąga za sobą konsekwencje w sferze redukcji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Oczywiście dla urzędu skarbowego liczą się nawet najmniejsze szczegóły takiego zakupu, w tym przede wszystkim wartość nieruchomości. Dlatego przed zakupem na firmę warto:

  • upewnić się, że lokal bądź grunt będzie mógł zostać uwzględnione w ewidencji środków trwałych;
  • nieruchomość będzie mogła zostać wykorzystana do celów działalności gospodarczej;
  • suma powierzchni użytkowanej jest adekwatna dla aktualnego stadium rozwoju biznesu.

Przepisy prawa nie definiują ani jakie kategorie nieruchomości mogą być nabywane na potrzeby działalności gospodarczej, ani od kogo można je kupić.

Zakup nieruchomości na firmę zależy od charakteru prowadzonej działalności oraz jej rozmiarów. To, czy kupowanie mieszkania na przedsiębiorstwo ma sens, czy też lepiej pomyśleć o większej posesji, zależy od tego, z jaką dokładnie działalnością masz do czynienia. 

W kwestii statusu sprzedającego warto rozważyć dwa scenariusze:

  • zakup nieruchomości na firmę od osoby fizycznej – oznacza konieczność uregulowania podatku od czynności cywilnoprawnych;
  • zakup mieszkania na firmę od dewelopera – wystawia on nabywcy fakturę VAT, którą można następnie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W przypadku rynku wtórnego możliwość ta pojawia się wówczas, gdy do sprzedaży nieruchomości dochodzi w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez sprzedającego.

W przypadku zakupu nieruchomości przez przedsiębiorcę pozostającego w ustroju małżeńskiej wspólności majątkowej niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy wejdzie ona do majątku wspólnego pary, czy też pozostanie własnością jedynie prowadzącego działalność gospodarczą. 

Generalnie rzecz ujmując zagadnienie zakup nieruchomości na firmę a wspólnota majątkowa rozwiązuje się w ten sposób, że jeżeli samo przedsiębiorstwo jest przedmiotem wspólności majątkowej małżeńskiej, a nieruchomość ma stać się jego częścią, to również wejdzie do majątku wspólnego. Oczywiście również w tym wypadku podatnikowi przysługuje prawo odliczenia kosztów zakupu.

Jak zakup nieruchomości wpływa na koszty prowadzenia działalności?

Kupno mieszkania na firmę – jednoosobowa DG czy prowadzenie biznesu w formie spółki prawa handlowego – działa tutaj podobnie. Przeważnie wiąże się z tym, że mieszkanie nie jest wykorzystywane wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, ale przedsiębiorca po prostu zamieszkuje w nim na co dzień. W takich przypadkach:

  • zakup mieszkania na firmę pozwala odliczyć koszty tylko w zakresie, w którym są one rzeczywiście generowane na potrzeby działalności gospodarczej, co wpływa na podatek naliczony;
  • jeżeli mieszkanie zostało zakupione przez spółkę i stanowi wyłącznie jej własność, każdy, kto chce z niego korzystać w celach prywatnych powinien zawrzeć stosowną umowę ze spółką.

Przy zakupie lokalu mieszkalnego interesującym rozwiązaniem może być rozszerzenie prowadzonej działalności o wynajem mieszkania, który jest aktualnie obiecującym segmentem biznesowym.

Zakup mieszkania na firmę pod wynajem jest naprawdę perspektywicznym biznesem. W jaki natomiast sposób kupowanie mieszkania na firmę przekłada się na kwestie podatkowe?

  

 

Zakup nieruchomości na firmę a kwestie podatkowe

Nabycie nieruchomości, co do zasady, stanowi jeden z najprostszych sposobów na optymalizację podatkową. Dla poszczególnych rodzajów podatków skutki tej transakcji przedstawiają się następująco:

  • zakup mieszkania na firmę a VAT – kupując na cele prowadzenia biznesu od innego przedsiębiorcy (np. dewelopera) stawka VAT wynosi 23%. Jednak może ona zostać odliczona, co w praktyce oznacza odzyskanie prawie całej kwoty należnego podatku. Odliczenie VAT od zakupu mieszkania na firmę jest jednak możliwe wówczas, gdy faktycznie wykorzystuje się je na prowadzenie działalności gospodarczej;
  • zakup nieruchomości na firmę a podatek od nieruchomości – w Polsce regułą jest, że należność od posiadłości jest wyższa, jeżeli jest wykorzystywana na cele działalności gospodarczej;
  • zakup nieruchomości na firmę daje również możliwość na odpisy amortyzacyjne. Stawka amortyzacji wynosi 2,5% lub 1,5% wartości początkowej lokalu lub budynku mieszkalnego. Odliczana jest ona od podatku dochodowego.

W przypadku wykorzystywania nieruchomości jednocześnie do celów prywatnych i zawodowych warto zbierać rachunki służące utrzymaniu mieszkania. W razie kontroli skarbowej stanowią one nieoceniony dowód. Jest to szczególnie istotne, gdy przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.

Zobacz też: Podatek u źródła – czym jest i w jakich okolicznościach obowiązuje?

Formalności przy zakupie nieruchomości na firmę

Aby stać się właścicielem mieszkania lub innej nieruchomości przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej, trzeba spełnić określone formalności. Przede wszystkim należy zachować formę aktu notarialnego przy zawieraniu umowy sprzedaży posiadłości. Kiedy dojdzie ona do skutku należy zadbać o niezbędne formalności podatkowe. 

Kluczową kwestią pozostaje umieszczenie nieruchomości w ewidencji środków trwałych oraz bieżące rozliczanie kosztów jej użytkowania. Pozwala to czynić odpowiednie odpisy w zakresie podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Najważniejsze informacje o zakupie nieruchomości na firmę

Odliczenie podatku stanowi jeden z najlepszych sposobów na realne oszczędności podatkowe. W tym kontekście zakup nieruchomości przez przedsiębiorcę i przeznaczenie jej na cele związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, jest świetną opcją na optymalizację podatkową. 

Jednak aby operacja ta się powiodła, niezbędne jest dokonanie wszelkich formalności wymaganych przez prawo. Liczy się tutaj przede wszystkim uwzględnienie nieruchomości w ewidencji środków trwałych oraz rozliczanie generowanych przez nią kosztów. 

Jeżeli zaś nieruchomość ma być jednocześnie wykorzystywana na cele prywatne i zawodowe, nie wolno zapominać, że odliczenia od podatków mogą dotyczyć jedynie tych kosztów, które wiążą się z biznesem.

Case Studies

Sprawdź sukcesy naszych klientów

Nie zwlekaj, czas ma znaczenie

Rozpoczęcie restrukturyzacji i zatrzymanie egzekucji komorniczej nawet w 2 dni. Wypełnij formularz kontaktowy.

    *pola obowiązkowe
    Case Studies

    Sprawdź sukcesy naszych klientów

    [ESC] lub
    Gdy dostępne są wyniki autouzupełniania, użyj strzałek w górę i w dół, aby je przejrzeć, oraz klawisza enter, aby przejść do żądanej strony. Użytkownicy urządzeń dotykowych mogą korzystać z funkcji wyszukiwania za pomocą dotyku lub gestów machnięcia.

      Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

      Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

      Rodzaj działalności
      Kwota zadłużenia

      Zostaw kontakt

      Imię*
      Numer telefonu*
      Adres e-mail*

      close-link

        Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

        Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

        Rodzaj działalności
        Kwota zadłużenia

        Zostaw kontakt

        Imię*
        Numer telefonu*
        Adres e-mail*

        close-link