Układ ratalny ZUS to bez wątpienia ważne rozwiązanie dla wszystkich płatników, którzy z różnych względów nie są w stanie na bieżąco regulować obowiązkowych płatności składek odprowadzanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Powstaje zatem pytanie: Układ ratalny ZUS – ile rat możesz otrzymać? Dlatego warto wiedzieć:
- Jakie warunki należy spełnić, aby móc skorzystać z układu ratalnego ZUS?
- Na ile rat może zostać rozłożone zadłużenie?
- Jak prawidłowo napisać wniosek o układ ratalny ZUS?
Wyjaśni to radca prawny od dawna zajmujący się takimi sprawami.
Spis treści:
- Wprowadzenie do układu ratalnego ZUS
- Układ ratalny ZUS – ile rat możesz uzyskać i na jaki okres je rozłożyć
- Jak rozłożyć składki ZUS na raty?
- Rozłożenie na raty składek ZUS – kiedy warto się na to zdecydować?
Układ ratalny ZUS – ile rat można zyskać w ramach tego rozwiązania? Jest to pytanie, które zadaje sobie wielu przedsiębiorców zadłużonych wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Płatność składek ZUS jest w końcu jednym z największych obciążeń związanych z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, a jednocześnie każdy zadłużony płatnik może być pewny, że ZUS odzyska swoje należności. Dlatego układ ratalny to rozwiązanie, o którym powinien jak najszybciej pomyśleć każdy zadłużony płatnik. Jak więc zastosować ten mechanizm? Wyjaśnię to w poniższym tekście. Zapraszam do lektury!
Wprowadzenie do układu ratalnego ZUS
Rozłożenie na raty składek ZUS następuje na podstawie umowy zawartej między zadłużonym płatnikiem a Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Umowa ta często bywa określana mianem układu ratalnego ZUS. Jak w przypadku każdej umowy, jej dokładna treść pozostaje przedmiotem uzgodnienia stron. Innymi słowy, dobrze przeprowadzone negocjacje z ZUS naprawdę stwarzają dłużnikowi szansę na uzyskanie korzystnych warunków rozwiązania trudności ze spłatą zaległych składek.
Z drugiej jednak strony nie wolno zapominać, że tego rodzaju zobowiązania mają charakter publicznoprawny. Co z kolei oznacza, że zarówno ich treść, jak i dokładne zasady płatności są ściśle regulowane przez prawo. Tym samym strony stosunku prawnego mają stosunkowo niewiele do powiedzenia w tej kwestii. Dlatego raty ZUS zawsze muszą mieścić się w ramach wyznaczonych przez ustawodawcę. Z tego względu nigdy nie należy abstrahować od obowiązujących przepisów, stawiając pytanie o rozłożenie na raty zaległości ZUS.
Układ ratalny ZUS może zostać zawarty, jeżeli:
- dłużnik złoży odpowiedni wniosek wraz z uzasadnieniem oraz dołączy do niego wymagane dokumenty;
- dłużnik nadal prowadzący działalność gospodarczą na bieżąco opłaca aktualne składki;
- ewentualne zadłużenie z tytułu kosztów egzekucyjnych zostało spłacone lub dłużnik wniósł o rozłożenie go na raty.
W związku z tym jasne jest, że nie każdy dłużnik ZUS ma prawo skorzystać z układu ratalnego. Powyższe warunki mają charakter podstawowy, choć niekiedy mogą pojawić się jeszcze dodatkowe wymagania w tym zakresie. Odnosząc się do tego zagadnienia, warto zadać sobie ogólne pytanie: ile rat możesz uzyskać w układzie ratalnym ZUS oraz na jaki okres je rozłożyć?
Zobacz również: Jak napisać sprzeciw do sądu? Wyjaśniamy!
Układ ratalny ZUS – ile rat możesz uzyskać i na jaki okres je rozłożyć
Układ ratalny ZUS – ile rat można uzyskać na spłatę zadłużenia? Zaraz wyjaśnię wszystko wątpliwości. Najpierw trzeba przyjrzeć się samemu pojęciu. Jest to sposób, który powinien rozważyć każdy przedsiębiorca, który ma problemy z wywiązaniem się z obowiązków wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie – i właśnie od tego zależy wspominana już ilość rat, na które ZUS może rozłożyć zadłużenie z tytułu obowiązkowych składek – jakiekolwiek preferencje na rzecz zadłużonego przedsiębiorcy mogą stanowić pomoc publiczną. Ta z kolei jest ściśle unormowana przez ustawodawcę krajowego i unijnego.
Dzięki układowi z ZUS przedsiębiorca może uzyskać:
- umorzenie zaległości z tytułu niezapłaconych składek;
- odroczenie terminu płatności składek bieżących;
- rozłożenie zaległych składek na raty.
Każde z tych rozwiązań może stanowić pomoc publiczną, ta z kolei zgodnie z prawem może zostać udzielona w przypadku:
- pomocy de minimis;
- naprawy szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami.
Rozłożenie na raty zaległości ZUS w ramach pomocy publicznej de minimis dopuszczalne jest tylko wówczas, gdy pomoc ta zmieści się w ustalonych limitach. Wynosi on równowartość 200 000 euro w ostatnich trzech latach podatkowych. Wyjątkiem od tej reguły są przedsiębiorcy działający w branży:
- drogowego transportu towarów – w tym przypadku limit wynosi 100 00 euro w trzech latach podatkowych;
- rybołówstwa i akwakultury – tu limit ustalono na poziomie 30 000 euro plus 41 330 000 euro w trzech latach podatkowych;
- rolnictwa – 20 000 euro plus 295 932 125 euro.
Natomiast pomoc publiczna na naprawdę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami, gdy:
- celem przyznania pomocy jest przywrócenie stanu sprzed wystąpienia nadzwyczajnego zdarzenia;
- doszło do wystąpienia szkody;
- szkoda pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z nadzwyczajnym zdarzeniem.
Jak rozłożyć składki ZUS na raty?
Rozłożenie na raty zaległości ZUS następuje na skutek pozytywnego rozpatrzenia wniosku złożonego przez zadłużonego płatnika. Wniosek ten może zostać złożony osobiście w siedzibie ZUS, za pomocą poczty tradycyjnej bądź elektronicznie. Możliwe jest także złożenie wniosku ustnie. Wówczas pracownik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych sporządza stosowny protokół. We wniosku zawsze należy jednoznacznie wskazać:
- o co dokładnie ubiega się dłużnik, np. o umorzenie części zaległości, rozłożenie płatności na raty, odroczenie terminu płatności;
- jaka kwota jest objęta wnioskiem;
- powody, ze względu na które powstało zadłużenie, a teraz nie jest możliwe jego jednorazowe uregulowanie.
Poza tym do wniosku o układ ratalny należy dołączyć m.in.:
- dokumenty potwierdzające sytuację majątkową dłużnika (np. PIT za ostatni rok);
- oświadczenie o udzielonej pomocy publicznej w okresie trzech ostatnich lat podatkowych;
- oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz o sytuacji materialnej.
Dokładny zakres dokumentów, jakie płatnik musi dołączyć do swojego wniosku, zależy od szeregu okoliczności charakterystycznych dla konkretnego przypadku, w tym zwłaszcza dla rodzaju prowadzonej działalności, z której wynika obowiązek płatności składek ZUS. Wnioski niepoprawne bądź niekompletne są pozostawiane bez rozpoznania przez Zakład. Oznacza to, iż zawsze warto sporządzać je z należytą starannością. Błędy w tym obszarze po prostu mszczą się na samym wnioskodawcy.
Przeczytaj także: Jak napisać pozew rozwodowy?
Rozłożenie na raty składek ZUS – kiedy warto się na to zdecydować?
Jeżeli płatnik sam nie postara się o rozwiązanie problemu zaległości wobec ZUS, może być pewny, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych prędzej czy później przystąpi do egzekucji swoich należności. Dlatego układ ratalny ZUS – ile rat uda się uzyskać jest tu w istocie zagadnieniem drugorzędnym – jest najlepszą opcją dla każdego płatnika, który popadł w zadłużenie z tytułu składek na ZUS. Stąd z wniosku o rozłożenie składek ZUS na raty bądź z innej formy układu, warto korzystać zawsze, gdy płatnik popadnie w zadłużenie. Trzeba jednak pamiętać o dokładnych warunkach, jakie należy spełnić, aby zawrzeć układ z ZUS oraz o prawidłowym sporządzeniu wniosku, który zawsze jest niezbędny w takich przypadkach. W związku z tym zadłużeni wobec ZUS powinni rozważyć skorzystanie z pomocy profesjonalnego prawnika, który już zajmował się takimi sprawami. To znacznie ułatwia i przyspiesza wyjście z zadłużenia.