Rozłożenie podatku na raty – sprawdź, komu przysługuje

2025/03/03

Nie zawsze w ustalonym terminie zapłaty podatku możliwe jest jego uregulowanie. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele – od chwilowego braku gotówki, po kryzys finansowy grożący upadłością. Jeżeli zastanawiasz się nad spłatą zobowiązania podatkowego, powinieneś mieć świadomość, że można je rozłożyć na dogodne raty. Dzięki zapoznaniu się z poniższym tekstem dowiesz się przede wszystkim:

– na czym polega rozłożenie podatku na raty;

– na ile spłat można podzielić zobowiązanie;

– kiedy organ podatkowy uwzględnia wniosek o rozłożenie podatku na raty.

Spis treści

Niezapłacenie podatku w terminie wiąże się z zaległością, która prowadzi do powstania odsetek – a więc pogłębienia trudnego położenia finansowego dłużnika. Aby uniknąć takiego scenariusza, należy złożyć wniosek o rozłożenie podatku na raty. Oczywiście, analogiczny dokument może dotyczyć także samej zaległości, jednak dla podatnika najlepszym rozwiązaniem pozostaje zapobieganie ich powstawaniu. Co więc warto wiedzieć o składaniu takiego wniosku? Zapraszam do lektury tekstu, w którym odpowiem na to pytanie!

Kto może skorzystać z rozłożenia podatku na raty?

Rozłożenie podatku na raty stanowi rodzaj ulgi podatkowej, polegający na podziale kwoty należności lub innych zobowiązań podatkowych na co najmniej dwie raty. Wiąże się to również z ustaleniem nowych terminów ich płatności – w stosunku do pierwotnej daty płatności podatku. Rozłożenie na raty jest swego rodzaju preferencją, dzięki której realna możliwość spłaty zobowiązania staje się bliższa rzeczywistości. 

Rozłożenie na raty podatku zawsze ma prowadzić do ostatecznej zapłaty należności na rzecz fiskusa.

    Mówiąc nieco bardziej precyzyjnie, rozłożenie na raty może dotyczyć:

    • zapłaty podatku;
    • zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami;
    • zapłaty odsetek od nieuregulowanych w terminie zaległości na podatek.

    Ustawodawca dopuszcza rozłożenie podatku na raty, jeżeli przemawia za tym ważny interes podatnika lub publiczny. Natomiast na ile rat można rozłożyć podatek?

    Może Cię również zainteresować: Restrukturyzacje i upadłości firm w 2024r . – podsumowanie

    Na ile rat można rozłożyć podatek?

    Rozłożenie na raty podatku nie jest ograniczone co do liczby rat. Dotyczy to także przypadków, w których chodzi o rozłożenie na transze zaległości podatkowej. Choć może to być w pewien sposób zaskakujące, to same raty należności podatkowych mają znaczenie drugorzędne. Organ podatkowy, od którego zależy rozłożenie na transze, o którym tu mowa, musi nabrać przekonania, że jest to operacja korzystna dla fiskusa, a więc, że w ostatecznym rozrachunku podatek uiści pewną kwotę swoich należności.

    Nigdy nie wolno przy tym zapominać, że rozłożenie zaległości podatkowej na raty nie jest tym samym, co umorzenie zaległości podatkowej. W drugim przypadku następuje „anulowanie” zobowiązania. 

    Innymi słowy, umorzenie zaległości podatkowej powoduje brak konieczności spłacania przez podatnika zaległości wobec fiskusa, które zostały objęte decyzją o umorzeniu. Co prawda obydwa rozwiązania mogą zostać zastosowane na wniosek podatnika, ale rozłożenie podatku na raty jest czymś innym niż umorzenie. Jak złożyć sam wniosek o rozłożenie na raty?

    Jak złożyć wniosek o rozłożenie na raty podatku?

    W pierwszej kolejności należy pamiętać, że wniosek o rozłożenie na raty podatku może złożyć każdy podatnik. Techniczne możliwości złożenia wniosku są trzy:

    • osobiście w urzędzie skarbowym;
    • listownie;
    • elektronicznie (np. za pomocą usługi e-Urząd Skarbowy). Nie wystarcza tu wysłanie wniosku zwykłym mailem.

    Dla podatnika najkorzystniejszym rozwiązaniem jest złożenie wniosku o rozłożenie na raty, zanim powstanie opóźnienie. Zawsze lepiej przeciwdziałać zaległości podatkowej tak, aby nie musieć później jej spłacać. 

    Wniosek o rozłożenie należności podatkowej na raty nie podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. Należy pamiętać, że musi on zostać odpowiednio uzasadniony, co oznacza konieczność dołączenia do niego stosownych dokumentów. Jakich?

      

    Wniosek o rozłożenie na raty zaległości podatkowej – co powinien zawierać?

    Wniosek składa się na druku RAT-Z. W formularzu należy podać poprawne dane identyfikujące podatnika, zaznaczyć, o co dokładnie się on ubiega oraz uzasadnić żądanie. Umotywowanie bez wątpienia jest jednym z najważniejszych elementów, jaki musi posiadać każdy wniosek o rozłożenie na raty zaległości podatkowej lub samego podatku. W uzasadnieniu należy się odnieść do co najmniej jednej z dwóch przesłanek, które warunkują dopuszczalność zastosowania tej ulgi przez organ podatkowy. Jak już wspominałem, jest to:

    • ważny interes podatnika – rozumiany jako jakaś nadzwyczajna, losowa sytuacja, z powodu której podatnik nie jest w stanie zapłacić pełnej należności zobowiązania podatkowego w terminie;
    • interes publiczny – czyli sytuacja, w której zapłata podatku doprowadzi podatnika do tak znacznego pogorszenia jego położenia materialnego, że będzie on zmuszony skorzystać z pomocy państwa.

    Ustawodawca nie określił zamkniętego zbioru dokumentów, jakie podatnik musi dołączyć do swojego wniosku. W treści druku RAT-Z sugeruje się przedłożenie np.:

    • oświadczenia o sytuacji finansowej, rodzinnej i majątkowej dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej;
    • oświadczenia o sytuacji finansowej i majątkowej dla spółek prawa handlowego,  innych osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości   prawnej (z wyjątkiem spółek cywilnych);
    • oświadczenia o sytuacji finansowej, rodzinnej i majątkowej dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą;
    • oświadczenia o sytuacji finansowej i majątkowej dla spółek cywilnych;
    • oświadczenia o nieruchomościach i prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (druk ORD-HZ).

    Jeśli oświadczenia te nie zostaną złożone, organ podatkowy rozstrzygnie sprawę na podstawie materiału dowodowego zebranego we własnym zakresie. W praktyce, jeśli nie dołączysz dokumentów potwierdzających okoliczności uzasadniające rozłożenie na raty, Twoja sytuacja może się znacznie pogorszyć.

    Zobacz też: Wstrzymanie egzekucji komorniczej na rok? 10 zmian w Prawie restrukturyzacyjnym

    Podsumowanie – rola sygnalistów w budowaniu transparentnych organizacji

    Sygnalista jest osobą zgłaszającą naruszenia prawa. Ustawodawca traktuje tę kwestię szeroko, a więc może chodzić tutaj o nieprawidłowości dotyczące takich sfer jak:

    • opodatkowanie osób prawnych;
    • ochrona środowiska;
    • bezpieczeństwo produktów;
    • pomocy państwa udzielanej przedsiębiorcom;
    • działalności organu publicznego.

    Obecnie ochrona sygnalistów jest tak daleko idąca, że niektórzy twierdzą, iż w ogóle może powstać zawód sygnalista. Bezpieczeństwo to obejmuje przede wszystkim zagwarantowanie poufności oraz zakaz podejmowania działań następczych, które byłyby reperkusją za zgłoszenie naruszenia, np. wypowiedzenia stosunku pracy. Z tej ochrony korzystają również osoby pracujące na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz współpracujące z organami władzy publicznej.

    Kiedy urząd skarbowy może odmówić rozłożenia podatku na raty?

    Nie należy zapominać o tym, że decyzja o rozłożeniu na raty – jest uznaniowa. Oznacza to, że wniosek nie obliguje organu do jego uwzględnienia. Tym ważniejsze więc pozostaje jak najlepsze uzasadnienie takiego dokumentu, aby przekonać urząd do zasadności jego uwzględnienia.

    Decyzja odmowna nie zamyka podatnikowi drogi do osiągnięcia jego celu. Ma on prawo złożyć odwołanie w ciągu 14 dni licząc od dnia doręczenia mu decyzji odmownej. W przypadku zaś gdy rozstrzygnięcie dyrektora izby administracji skarbowej nadal pozostaje niekorzystne dla podatnika, to ma on możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego. Jeżeli więc nie zgadzasz się z decyzją urzędu skarbowego, nie powinieneś się poddawać. Odmowa rozłożenia na raty co prawda zawsze może nastąpić, ale musi zostać uzasadniona. Z jej treścią należy polemizować w odwołaniu. 

    Oczywiście wniosek o rozłożenie podatku na raty może zostać złożony ponownie. Wystarczy, że zajdą w położeniu podatnika jakieś nowe okoliczności uzasadniające takie podanie, aby móc je ponownie przedłożyć organowi. Sama procedura nie ulega zmianie: 

    • nie zapłacisz za złożenie wniosku; 
    • jego rozstrzygnięcie ma charakter uznaniowy;
    • od decyzji podatnik może się odwołać.

    Może Cię również zainteresować: Wakacje kredytowe – co to jest i kto może z nich skorzystać?

    Rozłożenie podatku na raty – krótkie podsumowanie

    Rozłożenie podatku na raty jest rodzajem ulgi podatkowej, udzielanej przez organ podatkowy w okolicznościach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub publicznym. We wniosku można ubiegać się o rozłożenie na raty całości podatku, zaliczek na podatek, a także powstałych zaległości. 

    Należy przy tym pamiętać, że decyzja organu podatkowego ma charakter uznaniowy, a więc nawet prawidłowo skonstruowany wniosek nie musi doprowadzić do tego, że fiskus rozłoży należność na raty. Tym samym podatnik zawsze powinien brać pod uwagę taką ewentualność, że nastąpi odmowa rozłożenia na raty. Od negatywnej decyzji zawsze istnieje możliwość odwołania, a także złożenia skargi do sądu administracyjnego.

    Case Studies

    Sprawdź sukcesy naszych klientów

    Nie zwlekaj, czas ma znaczenie

    Rozpoczęcie restrukturyzacji i zatrzymanie egzekucji komorniczej nawet w 2 dni. Wypełnij formularz kontaktowy.

      *pola obowiązkowe
      Case Studies

      Sprawdź sukcesy naszych klientów

      [ESC] lub
      Gdy dostępne są wyniki autouzupełniania, użyj strzałek w górę i w dół, aby je przejrzeć, oraz klawisza enter, aby przejść do żądanej strony. Użytkownicy urządzeń dotykowych mogą korzystać z funkcji wyszukiwania za pomocą dotyku lub gestów machnięcia.

        Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

        Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

        Rodzaj działalności
        Kwota zadłużenia

        Zostaw kontakt

        Imię*
        Numer telefonu*
        Adres e-mail*

        close-link

          Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

          Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

          Rodzaj działalności
          Kwota zadłużenia

          Zostaw kontakt

          Imię*
          Numer telefonu*
          Adres e-mail*

          close-link