Umowa spółki z o.o. – dlaczego warto zlecić jej napisanie specjaliście i jak ją zmienić?

2024/10/11

Treść umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przesądza o zasadach jej funkcjonowania. Kształtuje ona zasady współpracy między wspólnikami, zakres ich odpowiedzialności oraz wewnętrzne struktury organizacyjne. Poprawnie sporządzona umowa nie tylko zabezpiecza założycieli, ale także pozwala uniknąć przyszłych konfliktów oraz usprawnić codzienne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Tym samym powinieneś wiedzieć:

– jakie kwestie trzeba unormować w umowie spółki z o.o.;

– w jakiej formie można sporządzić umowę;

– czym różni się statut od umowy spółki.

Spis treści:

  1. Jakie elementy musi zawierać umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?
  2. Umowa w formie aktu notarialnego – czy jest konieczna?
  3. Zmiana umowy sp. z o.o.
  4. Umowa spółki z o.o. – koszty sporządzenia
  5. Statut spółki z o.o. – czym różni się od umowy?
  6. Co musisz wiedzieć o umowie spółki z o.o.?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje wygodną formą prowadzenia działalności biznesowej, zabezpieczającą wspólników przed ponoszeniem osobistej odpowiedzialności za zobowiązania wynikające z prowadzenia przedsiębiorstwa. Rzeczywiście tak jest, ale pod warunkiem, że dobrze napisze się umowę spółki. Co więc powinien zawierać ten dokument? Czy powinien on powstawać przy pomocy adwokata lub radcy prawnego? Wyjaśnię to w poniższym tekście. Zapraszam do lektury! 

KPR – baner formularz kontaktowy

Jakie elementy musi zawierać umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?

Obligatoryjne elementy, jakie musi zawierać każda umowa spółki z o.o., zostały określone w art. 157 § 1 Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z tym przepisem Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna określać:

  • firmę i siedzibę spółki;
  • przedmiot działalności spółki;
  • wysokość kapitału zakładowego;
  • czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział;
  • liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez poszczególnych wspólników;
  • czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony.

Wymienione informacje to absolutne minimum. Oczywiście nie ma przeszkód, aby – w granicach obowiązującego prawa – umowa spółki z o.o. zawierała również inne postanowienia.

Umowa w formie aktu notarialnego – czy jest konieczna?

Regułą, wyrażoną w art. 157 § 2 k.s.h. pozostaje, że umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest zawierana w formie aktu notarialnego. Tym samym powołanie spółki z o.o. wymaga wizyty u notariusza, który sporządzona umowę – uwzględniając przepisy powszechnie obowiązującego prawa oraz wolę wspólników. Tym samym zachowanie formy aktu notarialnego pozwala na maksymalne dostosowanie postanowień umowy do oczekiwań wspólników.

Jednocześnie umowa spółki może zostać sporządzona za pomocą wzorca zamieszczonego w systemie S24, prowadzonym przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych zawarcie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przy wykorzystaniu wzorca umowy wymaga wypełnienia formularza umowy udostępnionego w systemie teleinformatycznym i opatrzenia umowy kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Umowa spółki z o.o. – wzór jej pozostaje dostępny dla każdego zainteresowanego – zawsze powinna ściśle korespondować z przedmiotem działalności spółki oraz z jej strukturą korporacyjną. Tymczasem wzór zamieszczony w portalu S24 pozwala jedynie na skorzystanie ze standardowych, a jednocześnie najbardziej podstawowych rozwiązań, jakie muszą znaleźć się w każdej umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Oprócz danych wspólników we wskazanym wzorcu można też dodać:

  • przedmiot działalności spółki (według Polskiej Klasyfikacji Działalności);
  • kapitał zakładowy;
  • udziały i ich wysokość;
  • sposób zbycia i zastawienia udziałów;
  • organy spółki i ich powoływanie.

Z pewnością kluczową przewagą zakładania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za pośrednictwem portalu S24 pozostaje możliwość załatwienia formalności z tym związanych bez wychodzenia z domu. Jednak zmiana umowy spółki wymaga już wizyty u notariusza. Wyjątkiem pozostają modyfikacje w zakresie postanowień zmiennych umowy, w tym również co do wysokości kapitału spółki.

Może Cię również zainteresować: Jak założyć firmę, mając długi? Wyjaśniamy krok po kroku

Zmiana umowy sp. z o.o.

Ogólnie zmiana umowy spółki wymaga uchwały wspólników i wpisu do rejestru. Modyfikacje w tym przedmiocie powinny zostać zaprotokołowane przez notariusza. Ponadto zgodnie z regulacjami Kodeksu spółek handlowych:

  • zmianę umowy spółki zarząd zgłasza do sądu rejestrowego;
  • jeżeli podwyższenie kapitału zakładowego następuje nie na mocy dotychczasowych postanowień umowy spółki przewidujących maksymalną wysokość podwyższenia kapitału zakładowego i termin podwyższenia, może ono nastąpić jedynie przez zmianę umowy spółki;
  • podwyższenie kapitału zakładowego następuje przez zwiększenie wartości nominalnej udziałów istniejących lub ustanowienie nowych;
  • oferta objęcia nowych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie może być składana nieoznaczonemu adresatowi;
  • jeżeli umowa spółki lub uchwała o podwyższeniu kapitału nie stanowi inaczej, dotychczasowi wspólnicy mają prawo pierwszeństwa do objęcia nowych udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym w stosunku do swoich dotychczasowych udziałów. Prawo pierwszeństwa należy wykonać w terminie miesiąca od dnia wezwania do jego wykonania. Wezwania te zarząd przesyła wspólnikom jednocześnie;
  • oświadczenie nowego wspólnika powinno zawierać przystąpienie do spółki oraz objęcie udziału lub udziałów o oznaczonej wartości nominalnej. Oświadczenie takie wymaga formy aktu notarialnego;

Umowa spółki z o.o. – koszty sporządzenia

Myśląc o założeniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nie wolno zapominać o kosztach związanych z tą operacją. Sama umowa w formie aktu notarialnego wiąże się z wynagrodzeniem notariusza, którym jest taksa notarialna. Jej wysokość waha się między kwotą 100 zł a 10 000 złotych + VAT. Przy czym należy tu jeszcze uwzględnić koszty sporządzenia wypisu. Poza tym założenie spółki z o.o. wiąże się z takimi kosztami, jak:

  • podatek od czynności cywilnoprawnych;
  • opłaty związane z rejestracją spółki w KRS.

Niezależnie od powyższego dobrym pomysłem pozostaje skonsultowanie się z zawodowym prawnikiem, np. z adwokatem lub radcą prawnym. Jego pomoc może okazać się nieoceniona, zwłaszcza po to, aby dobrze zabezpieczenie interesy wspólników i tak skonstruować umowę spółki, aby sama firma mogła funkcjonować bez zarzutu. 

Przeczytaj również: Jak założyć firmę?

Statut spółki z o.o. – czym różni się od umowy?

Umowy spółek dotyczą co prawda zdecydowanej większości rodzajów spółek funkcjonujących w prawie polskim, ale nie wszystkich. W przypadku spółki komandytowo-akcyjnej oraz spółki akcyjnej odpowiednikiem umowy jest statut. Tym samym hasło „statut spółki z o.o.” jest błędne. W podanych rodzajach spółek to właśnie statut normuje kluczowe aspekty ich funkcjonowania. Przykładowo zmiana statutu również wymaga uchwały walnego zgromadzenia oraz wpisu do rejestru, czyli do Krajowego Rejestru Sądowego. Kodeks spółek handlowych stanowi, że statut spółki zawiera co najmniej:

  • firmę i siedzibę spółki;
  • przedmiot działalności spółki;
  • czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony;
  • wysokość kapitału zakładowego oraz kwotę wpłaconą przed zarejestrowaniem na pokrycie kapitału zakładowego;
  • wartość nominalną akcji i ich liczbę ze wskazaniem, czy akcje są imienne, czy na okaziciela;
  • liczbę akcji poszczególnych rodzajów i związane z nimi uprawnienia, jeżeli mają być wprowadzone akcje różnych rodzajów;
  • nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) założycieli;
  • liczbę członków zarządu i rady nadzorczej albo co najmniej minimalną lub maksymalną liczbę członków tych organów oraz podmiot uprawniony do ustalenia składu zarządu lub rady nadzorczej;
  • pismo do ogłoszeń, jeżeli spółka zamierza dokonywać ogłoszeń również poza Monitorem Sądowym i Gospodarczym.

Co musisz wiedzieć o umowie spółki z o.o.?

Umowa spółki z o.o. ma decydujące znaczenie dla codziennego funkcjonowania tej osoby prawnej. Dlatego błędy czy niejasności w redakcji umowy zawsze negatywnie wpływają na jej działalność, przekładając się na problemy w osiąganiu zysku. Z tego względu na etapie opracowywania umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością należy pracować nad rozwiązaniami, które zminimalizują ryzyko nadania takiego brzemienia umowie, które utrudni prowadzenie działalności gospodarczej. Dlatego tak istotna jest tu pomoc zawodowego prawnika, którego wiedza i doświadczenie pozwala na poprawne napisanie umowy spółki z o.o., odpowiadające potrzebom i oczekiwaniom wspólników. 

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Nie zwlekaj, czas ma znaczenie

Rozpoczęcie restrukturyzacji i zatrzymanie egzekucji komorniczej nawet w 2 dni. Wypełnij formularz kontaktowy.

    *pola obowiązkowe
    Case Studies

    Sprawdź sukcesy naszych klientów

    [ESC] lub
    Gdy dostępne są wyniki autouzupełniania, użyj strzałek w górę i w dół, aby je przejrzeć, oraz klawisza enter, aby przejść do żądanej strony. Użytkownicy urządzeń dotykowych mogą korzystać z funkcji wyszukiwania za pomocą dotyku lub gestów machnięcia.

      Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

      Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

      Rodzaj działalności
      Kwota zadłużenia

      Zostaw kontakt

      Imię*
      Numer telefonu*
      Adres e-mail*

      close-link

        Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

        Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

        Rodzaj działalności
        Kwota zadłużenia

        Zostaw kontakt

        Imię*
        Numer telefonu*
        Adres e-mail*

        close-link