Six sigma to metoda zarządzania, która już niejednej firmie pozwoliła na znaczną poprawę efektywności prowadzonej działalności gospodarczej, a co za tym idzie na zwiększenie osiąganych dochodów.
Dzięki lekturze tego artykułu:
- Poznasz założenia teorii six sigma oraz możliwości jej wzbogacenia o komponent lean.
- Dowiesz się, dlaczego w większości firm można zastosować paradygmat zarządzania (lean) six sigma.
- Poznasz znaczenie powyższych zagadnień.
Spis treści:
- Czym jest six sigma i jak działa?
- Jak działa cykl DMAIC w six sigma?
- Jakie są poziomy belt six sigma?
- Lean six sigma – co to i jak zastosować go w Twojej firmie?
- Przykład wdrożenia lean six sigma w praktyce
- PDCA – przykład alternatywy dla DMAIC
- Zastosuj Six Sigma w swojej firmie!
Zarządzanie przedsiębiorstwem często – choć oczywiście nie tylko – polega na doskonaleniu reguł jego funkcjonowania i poszukiwaniu coraz lepszych metod zwiększania efektywności prowadzonej działalności. Praktycznie zawsze jest coś do zrobienia w tym obszarze, a nauka i praktyka dostarczają szeregu różnych rozwiązań, wręcz gotowych do wdrożenia w przedsiębiorstwie. W tym kontekście warto postawić pytanie: six sigma – co to? Każdy przedsiębiorca powinien poznać na nie odpowiedzieć. Dla dobra swojego i swojej firmy!
Czym jest six sigma i jak działa?
Sześć sigma (six sigma) to metoda zarządzania jakością. Opracował ją – pracujący dla koncernu Motorola – Bill Smith. Metoda ta uwzględnia przede wszystkim takie kwestie, jak:
- zwiększenie wydajności przedsiębiorstwa,
- wzrost jakości i poziomu zadowolenia klienta,
- krótki czas oczekiwania na zwrot inwestycji,
- oparcie działalności firmy na konkretnym planie.
Kluczem do poprawnego zastosowania metodologii six sigma jest oparcie wszelkich planów i analiz funkcjonowania firmy na potrzebach klienta oraz na dążeniu do jak najlepszego ich zastosowania.
W omawianej tu metodologii sigma – a więc jedna z liter alfabetu greckiego – oznacza standardowe odchylenie występujące w populacji. W sześć sigma litera ta wyraża osiągnięcia przedsiębiorstwa w jej dążeniu do stworzenia procesu wolnego od wad. Oczywiście zawsze celem pozostaje popełnianie jak najmniejszej liczby błędów przy realizacji działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
Przeczytaj także: Analiza SWOT w planowaniu strategicznym firmy
Jak działa cykl DMAIC w six sigma?
Skoro wiemy już co to six sigma, chciałbym przedstawić kluczowe elementy tej strategii, wyrażane akronimem DMAIC. Został on stworzony od pierwszych liter angielskich słów:
- define (definować);
- measure (miara);
- analyse (analizowa);
- improve (poprawa);
- control (kontrola).
DMAIC wyznacza kolejne etapy optymalizacji procesów zachodzących w firmie. Właściwie, aby DMAIC dobrze zadziałał, powinien być okresowo powtarzany, co w wielu przedsiębiorstwach jest powierzane osobom, a nawet całym działom odpowiedzialnym za jakość produkcji bądź świadczenia usług.
Zawsze najpierw należy zdefiniować, co w ogóle chcemy osiągnąć. Następnie trzeba przeprowadzić pomiar aktualnego procesu biznesowego lub jego wydajności. Tak zebrane dane służą do realizacji odpowiedniej analizy, którą przeważnie uskutecznia się za pomocą metod statystycznych i jakościowych. Dopiero po tym można przejść do poprawy zdiagnozowanych trudności i problemów. W ostatnim etapie należy skontrolować prawidłowość i efektywność całego przedsięwzięcia.
Jakie są poziomy belt six sigma?
Six sigma zyskuje sobie coraz szersze grono zwolenników w wielu państwach, co z kolei determinuje popularność różnych szkoleń i certyfikatów potwierdzających posiadanie umiejętności stosowania metody sześć sigma. Co ciekawe, poszczególne certyfikaty często swoimi nazwami nawiązują do terminologii znanej ze sportów walki, gdzie zawodnicy osiągają kolejne pasy. We wspominanej metodzie przeważnie przyznaje się następujące „pasy” (belt). Wyróżnia się poniższe belt six sigma:
- biały pas – potwierdza podstawowe umiejętności z zakresu sześć sigma;
- żółty pas – poświadcza umiejętność zastosowania omawianej metody w miejscu pracy;
- zielony pas – odnosi się do kompetencji w zakresie zaawansowanej analizy oraz rozwiązywaniu problemów związanych z poprawą jakości;
- czarny pas – wydawany ekspertom w zakresie metody sigma.
Czasami spotyka się jeszcze certyfikat Six Sigma Master Black Belt, o który mogą starać się posiadający bogate doświadczenie w zakresie stosowania six sigma. Przykład jej wdrożenia podam poniżej, ale już teraz chciałbym ją gorąco polecić wszystkim przedsiębiorcom. Bez względu na zakres prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Zobacz również: Model Boston Consulting Group jako sposób na zmiany w firmie
Lean six sigma – co to i jak zastosować go w Twojej firmie?
Filozofia sześć sigma niekiedy bywa udoskonalana przez ideę lean, której podstawowym założeniem jest koncentracja na eliminacji marnotrawstwa zasobów. Dlatego lean six sigma oznacza połączenie dążenia do ciągłego doskonalenia procesów produkcji bądź świadczenia usług z unikaniem czynników niepozwalających na jak najbardziej efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów.
Lean six sigma identyfikuje siedem najważniejszych obszarów, w których dochodzi do marnotrawstwa zasobów firmy. Są nimi:
- transport,
- zapasy,
- oczekiwanie,
- zbędny ruch,
- nadprodukcja,
- nadprocesowość,
- braki, defekty.
Przykład wdrożenia lean six sigma w praktyce
Aby praktycznie wdrożyć lean six sigma w przedsiębiorstwie, trzeba przeprowadzić:
- mapowanie strumieni wartości,
- analizę procesów i ryzyka,
- badanie rzeczywistych możliwości firmy i perspektyw ich rozwoju.
W lean six sigma ważną rolę odgrywa również plan PDCA. Czym on jest?
PDCA – przykład alternatywy dla DMAIC
PDCA – przykład za chwilę podam – to akronim ukuty od anglojęzycznego sformułowania „plan-do-study-act”, a więc „zaplanuj-wykonaj-zbadaj-popraw”. PDCA, czy mówiąc inaczej cykl Deminga, sprowadza się do:
- poprawnego zaplanowania działań zmierzających do naprawy niefunkcjonujących prawidłowo obszarów działania firmy,
- wykonania (wdrożenia) opracowanego planu,
- badania osiągniętych wyników,
- dalszej poprawy funkcjonowania firmy.
Cykl Deminga to ciągłe ulepszanie pracy przedsiębiorstwa. W końcu właściwie nigdy jego funkcjonowanie nie jest doskonałe, a więc zawsze coś można poprawić. Stosowanie schematu PDCA służy właśnie realizacji tego założenia.
Zastosuj six sigma w swojej firmie!
Six sigma to naprawdę ciekawy sposób na zarządzanie firmą, zwłaszcza gdy połączy się go z teorią lean. Połączenie lean six sigma pozwoliło już niejednemu przedsiębiorstwu na zidentyfikowanie i wyeliminowanie źródeł problemów, obniżających efektywność podejmowanej działalności gospodarczej. Pierwszym krokiem do wdrożenia metody sześć sigma, wzbogaconej o komponent lean jest naprawdę solidne i pogłębione zapoznanie się z podstawami tych teorii. Następnie należy opracować koncepcję ich zastosowania w danym przedsiębiorstwie. Jednocześnie nigdy nie należy zapominać, że lean six sigma mają sens dopiero wtedy, gdy są stosowane na bieżąco, a nie jedynie okazyjnie. Tylko ciągłe monitowanie sytuacji firmy za pomocą tejże metody może przynieść pożądane rezultaty.