Analiza SWOT to bardzo istotne i użyteczne narzędzie przy planowaniu – zwłaszcza strategicznym – działalności firmy. W związku z tym prowadząc własną działalność gospodarczą warto wiedzieć, jak się nią posługiwać i wdrażać jej założenia w życie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Na czym polega analiza SWOT firmy?
- Jak zrobić analizę SWOT?
- Czy i w jakim zakresie wyniki analizy SWOT mogą zostać wykorzystane przy konstruowaniu planu strategicznego firmy oraz podczas jej restrukturyzacji?
Spis treści:
- Co to jest analiza SWOT?
- Jak przeprowadzić analizę SWOT?
- Analiza makrootoczenia a analiza SWOT
- Wykorzystanie analizy SWOT w planowaniu strategicznym
- Jak analiza SWOT pomaga w restrukturyzacji firmy?
- Mocne i słabe strony firmy przykłady, które już znasz!
Własna działalność gospodarcza to pomysł na lata. Od założenia własnego przedsiębiorstwa, poprzez jego „rozkręcenie” i dalszy rozwój, sporządzanie odpowiednich planów działania ma niezwykle istotne znaczenie. Jednocześnie plany te nigdy nie mogą powstawać w próżni, natomiast zawsze muszą uwzględniać wiele czynników wpływających na prowadzenie działalności gospodarczej. Jak je zidentyfikować? Odpowiedź przynosi nam koncepcja analizy SWOT.
Co to jest analiza SWOT?
W najbardziej podstawowym ujęciu analiza SWOT — co to jest, sprowadza się do ustalenia mocnych i słabych stron firmy. Jej punktem wyjścia zawsze pozostaje pogłębione badanie struktury wewnętrznej przedsiębiorstwa. W kolejnym kroku rozpatruje się otoczenie, w którym funkcjonuje firma. Ważne tu jest szerokie ujęcie tego zagadnienia, więc wzięcie pod uwagę wszelkich aspektów mogących wpływać na prowadzenie działalności biznesowej przez przedsiębiorcę. Skoro mniej więcej wiemy już, co to jest analiza SWOT, możemy przejść do bardziej szczegółowych zagadnień związanych z jej przeprowadzaniem.
Aby dobrze zrozumieć, na czym polega analiza SWOT firmy, warto rozszyfrować znaczenie skrótu „SWOT”. Otóż pochodzi on od pierwszych liter angielskich słów określających: strengths (mocne strony); weaknesses (słabe strony); opportunities (możliwości, szanse); threats (zagrożenia). Dobrze opracowana analiza SWOT odnosi się do każdego z tych elementów, a pominięcie któregokolwiek z nich właściwie przekreśla kompletność, a co za tym idzie powodzenie tej analizy. Jak więc dokładnie należy ją przeprowadzać?
Zobacz także: Na czym polega analiza finansowa firmy?
Jak przeprowadzić analizę SWOT?
Rozumienie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, identyfikacja szans rozwojowych oraz świadomość potencjalnych zagrożeń są istotne dla formułowania efektywnych strategii adaptacyjnych i rozwojowych. Przyjrzenie się tym czterem aspektom umożliwia nie tylko lepsze zrozumienie aktualnego stanu firmy, ale także pomaga w planowaniu przyszłych działań w zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Tak, jak wspomniałem powyżej, zawsze analizy SWOT muszą uwzględniać każdy z elementów składających się na założenia leżące u podstaw tej analizy, czyli:
- strengths (mocne strony) – chodzi tu o wszelkie aspekty funkcjonowania firmy, które warunkują jej dobrą pozycję biznesową, a tym samym możliwości dalszego rozwoju. Ich przykładem mogą być, chociażby pozytywne opinie klientów, doświadczona i zgrana załoga, posiadanie rozpoznawalnej marki, dysponowanie własnym technologiami;
- weaknesses (słabe strony) – pozwalające na ocenę tych elementów przedsiębiorstwa, które stanowią bariery przed osiągnięciem wysokich wyników biznesowych. Najczęściej do słabych stron zalicza się brak odpowiedniej jakości produktów bądź usług, nieodpowiednią ich reklamę i promocję czy niską opłacalność prowadzonej działalności;
- opportunities (możliwości, szanse) – składają się na nie te elementy firmy, które dobrze rokują na rozwój. W biznesie świetnie sprawdza się zasada: jeżeli się nie rozwijasz, to co najwyższej stoisz w miejscu, a tak naprawdę się cofasz. Dlatego zawsze przedsiębiorca musi poszukiwać szans na dalszy rozwój. Przeważnie należą do nich: unikatowość oferty w zestawieniu z ofertą konkurencji, dostęp do unikatowych zasobów, ciekawy pomysł na reklamę i marketing;
- threats (zagrożenia) – każda firma spotyka się z zagrożeniami utrudniającymi jej rozwój. Trzeba je szybko identyfikować i na bieżąco usuwać. Standardowe przykłady zagrożeń, to m.in. polityka cenowa konkurencji, odejście doświadczonych pracowników posiadających wysokie kwalifikacje, wysokie koszty działalności.
Analiza SWOT – co to znaczy jest już dla nas jasne – musi uwzględniać również otoczenie makroekonomiczne. Co się na nie składa?
Analiza makrootoczenia a analiza SWOT
Dobrze skonstruowany przykład analizy swot to doskonałe narzędzie do nauki strategii biznesowych i badania rynku, na którym pracujesz nasze przedsiębiorstwo. Analiza makrootoczenia jest równie istotnym elementem, który pozwala na lepsze zrozumienie sił kształtujących otoczenie biznesowe. Obejmuje ona między innymi:
- prognozy w zakresie inflacji i jej bieżącą wysokość;
- kształtowanie się wskaźnika PKB;
- standardowe cykle koniunktury gospodarczej;
- zmiany technologiczne;
- sytuację na rynku pracy;
- zmiany w zakresie obowiązującego prawa dotyczącego obszaru prowadzonej działalności gospodarczej.
Wykorzystanie analizy SWOT w planowaniu strategicznym
Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania, trudno mieć wątpliwości, że analiza SWOT firmy w istotny sposób wspiera planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Mocne i słabe strony firmy – przykłady zamieściłem powyżej – powinny być podstawą, na której dopiero można zbudować strategiczny plan dla przedsiębiorstwa. Można nawet założyć, że to, jak zrobić analizę SWOT bezpośrednio wpływa na planowanie strategiczne. W końcu w planowaniu tym należy:
- dążyć do wyeliminowania słabych stron firmy;
- zdecydowanie wzmacniać pozytywne aspekty w dotychczasowej działalności przedsiębiorstwa;
- opracować konkretną „mapę drogową” dojścia do zidentyfikowanych celów w założonym czasie;
- wdrożyć działania zmierzające do minimalizacji negatywnego wpływu czynników makroekonomicznych oraz wykorzystania tych z nich, które mogą mieć w sposób pozytywny oddziaływać na firmę.
Analizując moje szanse i zagrożenia SWOT (przykłady zastosowania), mogą pomóc w lepszym zrozumieniu obecnej sytuacji na rynku.
Dowiedz się więcej: Model Boston Consulting Group jako sposób na zmiany w firmie
Jak analiza SWOT pomaga w restrukturyzacji firmy?
Analiza SWOT firmy znajduje zastosowanie również w przypadku jej restrukturyzacji. Przypomnę, że zgodnie z przepisami Prawa restrukturyzacyjnego postępowanie restrukturyzacyjne może zostać wdrożone w przypadku dłużników niewypłacalnych (a więc tych, którzy utracili zdolność do regulowania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych) bądź zagrożonych niewypłacalnością. Tym samym procedury te są dedykowane przedsiębiorcom znajdującym się w naprawdę trudnej sytuacji. Oznacza to, że zidentyfikowanie mocnych i słabych stron ich firm oraz pojawiających się szans i zagrożeń jest tu niezwykle istotne.
Co prawda każda restrukturyzacja powinna uwzględniać działania zmierzające do kompleksowej poprawy sytuacji ekonomicznej dłużnika, jednak największą intensywność wdrażania tychże działań przybiera w ramach postępowania sanacyjnego. Jest to procedura, w której przeprowadza się działania sanacyjne, definiowane jako czynności prawne i faktyczne, które zmierzają do poprawy sytuacji ekonomicznej dłużnika i mają na celu przywrócenie dłużnikowi zdolności do wykonywania zobowiązań, przy jednoczesnej ochronie przed egzekucją. W tym kontekście analiza SWOT może stanowić wręcz nieocenione narzędzie do efektywnej sanacji przedsiębiorstwa, a zwłaszcza do poprawnego zaplanowania działań sanacyjnych wymagających wdrożenia w firmie.
Mocne i słabe strony firmy przykłady, które już znasz!
Analiza SWOT polega na precyzyjnym zidentyfikowaniu mocnych i słabych stron firmy. Następnie pojawiających się szans i zagrożeń, które mogą w poważny sposób wpłynąć na realne perspektywy jej dalszej działalności. Jako przykład analizy SWOT należy również uwzględnić czynniki makroekonomiczne, na które przedsiębiorca nie ma wpływu. Jednocześnie w istotny sposób determinują one jego możliwości biznesowe. Zastanawiając się nad strategią, warto spojrzeć na moje szanse i zagrożenia swot przykłady, aby lepiej przygotować się na wyzwania. W każdym razie właściwie każdy plan strategiczny dla firmy powinien zostać opracowany na podstawie wyników analizy SWOT. Jest narzędzie, które może okazać się niezwykle przydatne również przy restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Zwłaszcza gdy jest ona prowadzona w ramach postępowania sanacyjnego, gdzie istotną rolę odgrywają działania sanacyjne. Jeśli chcesz lepiej zrozumieć swoją pozycję na rynku, mocne i słabe strony firmy – przykłady mogą okazać się bardzo pomocne w analizie.