Nazwa firmy to jeden z kluczowych elementów, nieraz mający poważny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Dlatego przed założeniem firmy – zresztą również w trakcie jej trwania – koniecznie należy wiedzieć, jak dobrze ją skomponować.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakimi regułami rządzi się wybór nazwy firmy?
- Jak dobrze dobrać nazwę firmy?
- Czy raz wybraną nazwę firmy można zmienić?
Spis treści:
- Jak wymyślić nazwę firmy?
- Zasady prawne dotyczące nazwy firmy
- Skrócona, a pełna nazwa firmy
- Zmiana nazwy firmy – co warto wiedzieć
- Nazwa spółki cywilnej a jednoosobowa działalność gospodarcza
- Podsumowanie zasad tworzenia nazwy firmy
Rozpoczynanie prowadzenia działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem zadań – począwszy od załatwienia niezbędnych formalności, a skończywszy na zorganizowaniu funkcjonowania firmy. Niezbędnym elementem tego procesu pozostaje wymyślenie nazwy firmy. Czym się kierować podejmując decyzję w tym zakresie? Wyjaśnię to poniżej. Zapraszam do lektury!
Jak wymyślić nazwę firmy?
Nazwa dla firmy to jeden z kluczowych elementów w prowadzeniu każdego biznesu. Z pewnością rozpoczynając własną działalność gospodarczą, nie wolno pomijać tego elementu. Niestety niekiedy się to zdarza. Początkujący przedsiębiorca bardziej skupia się na zakupie niezbędnego sprzętu, skompletowaniu załogi i poszukiwaniu pierwszych klientów. Tymczasem nazwa firmy jest niezbędna nie tylko na początku, ale właściwie przez cały czas prowadzenia własnej działalności gospodarczej. I nie chodzi tu tylko o załatwianie spraw urzędowych. Nazwa firmy to klucz do skutecznego i efektywnego marketingu. Jak więc ją wymyślić?
Odpowiedź na pytanie, jak stworzyć nazwę firmy musi uwzględniać dwa czynniki:
- aspekty prawne – przedsiębiorca ma decydujący głos przy określeniu nazwy swojej firmy, ale musi przestrzegać przepisów powszechnie obowiązującego w Polsce prawa;
- nazwa firmy jest niezbędna do rozwoju działalności marketingowej, która z kolei jest niezbędna do budowy marki firmy i pozyskiwania klientów.
Przedsiębiorca musi dokładnie zastanowić się jak stworzyć nazwę firmy. Ponieważ musi spełnić powyższe wymagania, aby jego biznes nie był skreślony od samego początku ze względu na słabą nazwę.
Zasady prawne dotyczące nazwy firmy
Nazwa dla firmy zawsze musi odpowiadać wymaganiom stawianym przez ustawodawcę. Najważniejsze z nich zostały określone w Kodeksie cywilnym, a zwłaszcza w jego art. 434 – 455. Zgodnie z tymi przepisami:
- firma przedsiębiorcy powinna się odróżniać dostatecznie od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku;
- firma nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca działalności, źródeł zaopatrzenia;
- firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko (nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych);
- firmą osoby prawnej jest jej nazwa;
- firma zawiera określenie formy prawnej osoby, które może być podane w skrócie, a ponadto może wskazywać na przedmiot działalności, siedzibę tej osoby oraz inne określenia dowolnie obrane;
- firma osoby prawnej może zawierać nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli służy to ukazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy. Umieszczenie w firmie nazwiska albo pseudonimu osoby fizycznej wymaga pisemnej zgody tej osoby, a w razie jej śmierci – zgody jej małżonka i dzieci.
Z praktycznego punktu widzenia, pod kątem obowiązujących przepisów prawa, najważniejsze jest, aby nazwa firmy pozwalała na jednoznaczną identyfikację przedsiębiorcy. Niedopuszczalne więc jest powielanie nazw firm już istniejących. Oczywiście chodzi tu o firmy funkcjonujące na danym rynku. Jeżeli więc jakiś przedsiębiorca działa tylko lokalnie, nie ma przeszkód, aby w innej części Polski ktoś powielił nazwę jego firmy. Natomiast nigdy niedopuszczalne jest kopiowanie nazw firm ogólnopolskich czy światowych na potrzeby lokalnej działalności.
Zobacz także: Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą krok po kroku?
Skrót pod nazwą firmy
Wybór nazwy powinien również uwzględniać unikalność i nie wprowadzać w błąd co do charakteru działalności. Dodatkowo przedsiębiorcy powinni pamiętać o umieszczeniu odpowiedniego skrótu pod nazwą firmy, który jasno określa formę prawną działalności. Wybór nazwy firmy musi być unikalny i nie może wprowadzać w błąd co do charakteru działalności. Przedsiębiorcy muszą również przestrzegać przepisów dotyczących ochrony znaków towarowych, aby uniknąć ewentualnych sporów prawnych z innymi podmiotami. Natomiast w kontekście polskiego prawa gospodarczego spółka jawna (skrót: sp.j.) jest jedną z najpopularniejszych form prowadzenia działalności gospodarczej. Nazwa firmy ma zawierać pełne brzmienie “spółka jawna” lub spółka jawna — skrót “sp.j.”, co jest wymogiem prawnym.
Skrócona, a pełna nazwa firmy
Pełna nazwa firmy przeważnie wykorzystywana jest przez przedsiębiorców przy załatwianiu różnego rodzaju spraw urzędowych. W codziennej działalności zaś świetnie sprawdza się nazwa skrócona firmy. Jednak nazwy firmy nie wolno dowolnie skracać. Również w tym przypadku znajdą zastosowanie reguły ustalone przez ustawodawcę, a wśród nich do najważniejszych zalicza się:
- obowiązek ujawnienia skrótu firmy we właściwym rejestrze, czyli w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub w Krajowym Rejestrze Sądowym;
- konieczność takiego skrócenia nazwy firmy, aby na jego podstawie możliwa była identyfikacja przedsiębiorcy. Jednoosobowa działalność gospodarcza – skrót bywa tu szczególnie pomocny – zawsze powinna zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy.
Dowiedz się więcej: Jak sprawdzić, czy firma istnieje? Metody weryfikacji działalności przedsiębiorstwa
Zmiana nazwy firmy – co warto wiedzieć
Nazwa firmy wcale nie musi obowiązywać przez cały czas jej trwania. Nazwa ta, zarówno w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i spółek prawa handlowego, może zostać zmieniona. Przeważnie tego rodzaju działania mają charakter zabiegów marketingowych, dzięki którym przedsiębiorca chce zyskać nowe otwarcie. Jednak nazwa firmy może zostać zmieniona bez żadnego uzasadnienia, stąd przedsiębiorca ma prawo podjąć taką decyzję jedynie według własnego uznania. Kluczową kwestią pozostaje dopełnienie niezbędnych formalności.
Nazwa spółki cywilnej a jednoosobowa działalność gospodarcza
Bez wątpienia nazwa firmy powinna wyróżniać przedsiębiorcę, stanowiąc jego znak rozpoznawczy, ułatwiający marketing. Te reguły z powodzeniem mogą znaleźć zastosowanie do każdego rodzaju przedsiębiorstwa. Czy to prowadzonego przez osobę fizyczną, czy też przez spółkę prawa handlowego. Jednocześnie nie wolno zapomnieć, że nazwa spółki cywilnej musi uwzględniać specyfikę takiej spółki.
Spółka cywilna – którą mogą zawiązać jedynie osoby fizyczne – jest umową łączącą przedsiębiorców, w której zobowiązują się oni dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego. Co prawda nazwa spółki cywilnej nie została prawnie uregulowana, ale warto, aby uwzględniała co najmniej imiona i nazwiska wszystkich wspólników oraz oznaczenie „spółka cywilna” lub skrót „s.c.”. Zdecydowanie ułatwia to funkcjonowanie w obrocie oraz uniknięcie nieporozumień, jakie mogą wiązać się z prowadzeniem biznesu w ramach spółki cywilnej. Oczywiście fakt pozostawania w stosunku spółki cywilnej przedsiębiorca musi ujawnić w CEIDG.
Podsumowanie zasad tworzenia nazwy firmy
Nazwa firmy musi jednoznacznie identyfikować przedsiębiorcę, a co za tym idzie, nie może wprowadzać w błąd. Niedopuszczalne więc jest przejmowanie czy kopiowanie nazw firm działających na tym samym rynku. Firmę ujawnia się we właściwym rejestrze, a więc w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (JDG) lub w Krajowym Rejestrze Sądowym (spółki prawa handlowego). W przypadku spółek cywilnych – niebędących odrębnym od przedsiębiorców podmiotem prawa – nie ma regulacji prawnych dotyczących ich nazw, ale z pewnością zawsze warto uwzględnić w nich imiona i nazwiska wspólników. Poza tym nazwę firmy można zmienić.