Poszukiwanie inwestora nie jest prostym zadaniem, ale jego znalezienie otwiera zupełnie nowe perspektywy przed przedsiębiorcą. Jak więc znaleźć inwestora? Zapraszam do zapoznania się z kilkoma sprawdzonymi sposobami.

Spis treści:

Biznes, aby mógł się rozwijać, potrzebuje pieniędzy. Nie zawsze muszą one pochodzić z zysku generowanego przez przedsiębiorstwo. Zresztą w wielu wypadkach po prostu nie jest to możliwe, a początki działalności czy czas kłopotów finansowych są tego najlepszym przykładem. Dlatego warto szukać inwestorów, którzy będą gotowi zapewnić finansowanie firmy, a co za tym idzie pokrycie kosztów rozwoju. Jak znaleźć dobrego inwestora? To pytanie powinno pojawić się w głowach zarówno początkujących, jak i doświadczonych przedsiębiorców.

KPR – baner formularz kontaktowy

Jak znaleźć inwestora? Sprawdzone sposoby

Pytanie o to, jak znaleźć inwestora stawia sobie coraz więcej przedsiębiorców. Nie tylko tych, którzy rozpoczynają swoją działalność gospodarczą lub dopiero mają pomysł na biznes. W dobie kryzysu gospodarczego poszukiwanie osób lub instytucji, które byłyby w stanie zainwestować swój kapitał w przedsiębiorstwo, jest zadaniem także dla wielu doświadczonych przedsiębiorców.

W każdym razie poszukiwanie inwestora warto rozpocząć od zainteresowania swoim projektem:

  • funduszy inwestycyjnych;
  • instytucje publiczne i prywatne przyznające granty dla przedsiębiorców;
  • sieci aniołów biznesu;
  • lokalne podmioty zajmujące się wspieraniem przedsiębiorczości. 

Poszukiwanie inwestora zawsze musi być dostosowane do charakteru prowadzonej działalności gospodarczej oraz jej rozmiarów. Dopiero wówczas, gdy przedsiębiorca dobrze określi specyfikę swojego biznesu, będzie w stanie prawidłowo ocenić grupę docelową potencjalnych inwestorów. 

Warto także pamiętać, że nie jest wykluczone to, że sam inwestor zgłosi się do przedsiębiorcy. Dzieje się tak wówczas, gdy posiadacz kapitału zainteresuje się danym pomysłem na biznes. Dlatego prowadząc własną działalność gospodarczą warto zadbać o:

  • odpowiednią promocję, zwłaszcza w mediach społecznościowych;
  • obecność na targach i innych wydarzeniach branżowych;
  • prowadzenie własnego bloga. 

Przeczytaj także: Test prywatnego inwestora i wierzyciela. Co to jest i na czym polega?

Jak znaleźć inwestora do biznesu?

Na czym polega działalność funduszy inwestycyjnych?

Poszukiwanie inwestora przez przedsiębiorcę – zarówno początkującego, jak i doświadczonego – przeważnie rozpoczyna się od próby zainteresowania swoim pomysłem funduszy inwestycyjnych. W kategorii tej mieści się wiele różnych podmiotów, a ich działalność sprowadza się do wspólnego mianownika: podejmowania działalności, w wyniku której zgromadzony majątek funduszu – czyli środki przekazane przez jego uczestników – zostanie pomnożony. Tym samym fundusz inwestycyjny jest określany, jako forma zbiorowego inwestowania pieniędzy.

Skoro zaś działalność funduszu zawsze nastawiona jest na zysk – i to jak największy – to jasne jest, że na pozyskanie finansowania z takiego funduszu mogą liczyć jedynie te biznesy, które naprawdę rokują na sukces. Do tego z kolei trzeba przekonać zarządzających funduszem inwestycyjnym. Dlatego tak ważne jest, jak najlepsze przygotowanie dokumentów aplikacyjnych. 

Publiczne i prywatne środki na pomoc przedsiębiorcom

Zastanawiający się gdzie szukać inwestora dla swojego biznesu powinni pamiętać o tym, że istnieje sporo różnych programów pomocowych, dedykowanych przedsiębiorcom, które realizują podmioty publiczne i prywatne. W zakresie wsparcia publicznego na czoło wysuwa się Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, oferująca wsparcie przede wszystkim dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Choć najwięksi gracze na rynku również znajdą w jej ofercie coś dla siebie. 

Spośród projektów, do których nabór zakończy się 31 grudnia br., warto wyróżnić:

  • „Zamówienia publiczne dla MMSP z województwa małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego”;
  • „Krajowe zamówienia publiczne – oferta dla przedsiębiorców”;
  • „Nowe Prawo zamówień publicznych – nowa szansa na MŚP”.

Celem każdego z tych projektów jest rozwój kompetencji przedsiębiorców w zakresie ubiegania się przez nich o kontrakty publiczne, które stanowią dobry sposób na zabezpieczenie finansowe i rozwój firmy. Jednak rozwój kompetencji nie jest tym samy, co pozyskanie bezpośredniego finansowania. Jak znaleźć inwestora do biznesu?

Ciekawym pomysłem może okazać się zwrócenie się do tzw. anioła biznesu. Są to instytucje oraz osoby prywatne udzielające wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości. W Polsce do najpopularniejszych aniołów biznesu należą:

  • Lewiatan Business Angels;
  • Sieć Aniołów Biznesu Amber;
  • PolBAN Business Angels Club;
  • Gildia Aniołów Biznesu;
  • Sieć Inwestorów Prywatnych SATUS;
  • Studencka Sieć Aniołów Biznesu;
  • Ponadregionalna Sieć Aniołów Biznesu – Innowacja.
Jak znaleźć inwestora? Cytat

Dobry PR podstawą sukcesu

Powyżej zasygnalizowałem, że niekiedy sami inwestorzy zgłaszają do przedsiębiorców, których projekt wydaje się im interesujący oraz perspektywiczny – z biznesowego punktu widzenia. To jednak wymaga odpowiedniej promocji. Nawet najlepszy projekt biznesowy nie wzbudzi zainteresowania, jeżeli nie będzie znany potencjalnym inwestorom. Dlatego tak ważne jest zadbanie o właściwą promocję i budowę marki – przede wszystkim w mediach społecznościowych, które są obecnie podstawowym kanałem dotarcia do klientów i inwestorów. 

Tym samym strategia promocji powinna powstać właściwie jako jedna z pierwszych pośród wszystkich projektów realizowanych przez przedsiębiorcę. Następnie należy ją konsekwentnie realizować, a w razie konieczności także modyfikować. Każdy przedsiębiorca powinien pamiętać, że nawet najlepiej moderowane konto w mediach społecznościowych nie przełoży się na wzrost zainteresowania marką, jeżeli moderacja ta zostanie zaniechana. Jest to szczególnie istotne w początkowym okresie działalności firmy, gdy bardzo łatwo o to, że bieżące sprawy przesłonią kwestię promocji. 

Jak przekonać inwestora do współpracy?

Poszukiwanie inwestora to tylko jeden z etapów zmierzających do pozyskania kapitału. Drugim jest przekonanie go, że warto zainwestować pieniądze nasz biznes. Nie jest to zdanie łatwe, tym bardziej, gdy weźmie się pod uwagę, że zdecydowana większość inwestorów nie działa charytatywnie, ale w zamian za swoje wsparcie oczekuje wymiernych korzyści. Stąd nasz projekt biznesowy musi dawać realne nadzieje na ich wygenerowanie. Przekonując inwestora do współpracy, warto przede wszystkim postawić na:

  • analizy, które zostały przeprowadzone przed założeniem biznesu;
  • niszę na rynku, którą chce wykorzystać przedsiębiorca;
  • opracowany biznes plan;
  • założoną strategię przezwyciężania ewentualnych trudności;
  • plany rozwoju.

Przed wejściem we współpracę z inwestorem przedsiębiorca powinien także przeanalizować proponowane warunki takiego współdziałania. Jeżeli okaże się, że są one niekorzystne, należy naprawdę poważnie zastanowić się nad sensownością przyjęcia finansowania. Taka współpraca może okazać się poważnym balastem, a nie szansą na rozwój działalności. Stąd przed ewentualnym podpisaniem umowy warto zaczerpnąć radę u specjalistów zajmujących się finansami firm. 

Przeczytaj także: Status dużego przedsiębiorcy – jak go ustalić? Wyjaśniamy

Znalezienie inwestora

O tym warto pamiętać szukając inwestora

Istnieje szereg podmiotów, które są gotowe zainwestować swój kapitał w perspektywiczne biznesu – nawet jeżeli obecnie firma znajduje się w trudnej sytuacji. Dlatego poszukując inwestora, najważniejsze jest znalezienie takich programów inwestycyjnych, które najlepiej pasują do profilu działalności danego przedsiębiorcy, a następnie przekonanie zarządzających nimi do tego, że inwestycja może się opłacić. Nie jest to zadanie łatwe, ale przedstawienie inwestorom logicznych i dobrze uzasadnionych argumentów może sprawić, że do firmy popłyną znaczne środki na rozwój. 

KPR – baner formularz kontaktowy