
Prawo e-commerce reguluje prowadzenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem internetu. Zazwyczaj są to sklepy internetowe, ale współczesne platformy pozwalają na rozwijanie działalności online w wielu różnych sektorach. E-commerce jest aktualnie coraz ściślej regulowany, a działalność na rynkach cyfrowych wymaga biegłej znajomości odpowiednich przepisów. Jeżeli przeczytasz poniższy tekst, dowiesz się przede wszystkim:
- co to jest prawo e-commerce,
- z jakimi wyzwaniami prawnymi muszą liczyć się przedsiębiorcy, którzy chcą prowadzić działalność internetową,
- czy doradztwo prawne jest konieczne, aby móc legalnie prowadzić e-commerce.
Prawo e-commerce – o tym musisz pamiętać:
- Nie istnieje jeden akt prawny, który kompleksowo regulowałbym prowadzenie działalności gospodarczej w internecie.
- Prawo e-commerce to rozbudowany zbiór różnych norm, w których zakres wchodzi także ochrona danych osobowych oraz prawa konsumentów.
- Sprzedawca internetowy powinien wiedzieć, że zawiera umowy na odległość, a więc konsumentom przysługuje prawo do odstąpienia bez podania przyczyny.
- Doradztwo prawne w zakresie e-commerce jest niezbędne, aby móc prowadzić ten biznes legalnie, skupiając się na jego rozwoju.
Spis treści:
- Co to jest e-commerce i dlaczego jest istotne dla przedsiębiorców?
- Czym jest prawo e-commerce?
- Jakie przepisy prawne obowiązują w e-commerce?
- Jakie wyzwania prawo e-commerce stawia przed przedsiębiorcami?
- Jak prawo e-commerce wpływa na marketing internetowy i reklamę?
- Jak współpraca z prawnikiem e-commerce pomaga przedsiębiorcom w prowadzeniu działalności online?
- Prawo e-commerce i wyzwania z nim związane – krótkie podsumowanie
Sklepy internetowe na stałe wpisały się w strukturę światowej gospodarki. Jednocześnie świadczenie innego rodzaju usług za pośrednictwem internetu zjednuje sobie stale rosnące grono zwolenników. W usługach cyfrowych następuje obecnie naprawdę dynamiczny rozwój, który także podlega prawnej regulacji. Jakie normy składają się na prawo e-commerce? Czego one wymagają od przedsiębiorcy? Wyjaśnię to poniżej. Gorąco zapraszam do lektury!
Co to jest e-commerce i dlaczego jest istotne dla przedsiębiorców?
E-commerce to angielskie określenie dla handlu elektronicznego, a więc niezwykle popularnego obecnie – zwłaszcza od czasu pandemii COVID-19 – sposobu prowadzenia biznesu. Zagadnienia związane z jego prawnymi aspektami są ważne nie tylko dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe, ale dla wszystkich, których działalność gospodarcza jest w jakikolwiek sposób wykonywana online. Nawet jeżeli obok działań w sieci przedsiębiorca funkcjonuje w tradycyjnym obrocie.
Biorąc pod uwagę współczesne trendy, wręcz trudno wyobrazić sobie sytuację, w której przedsiębiorca jest w stanie uniknąć jakiegokolwiek wykorzystania technologii internetowych w swoim biznesie.
Sklepy internetowe w wielu branżach są nawet chętniej odwiedzane niż te stacjonarne, które nierzadko zaczynają przypominać raczej punkty odbioru towarów. Coraz większe sukcesy święcą również platformy internetowe dedykowane do świadczenia usług czy nawiązywania kontaktów biznesowych. W obszarze e-commerce następuje dynamiczny rozwój.
Skoro w internecie działa coraz więcej przedsiębiorców, to niejako siłą rzeczy rozwija się także prawo e-commerce. Na pewno jego zgłębienie wymaga szczególnej uwagi od przedsiębiorców działających online. Czym ono natomiast jest?
Czym jest prawo e-commerce?
Prawo e-commerce to zbiór wielu różnych regulacji prawnych dotyczących wszelkich aspektów związanych z działalnością biznesową w internecie.
Nie ma jakiegoś jednego aktu (ustawy, rozporządzenia, itp.), który można by uznać za podstawowy dla tego obszaru, nie mówiąc już o jego kompleksowym uregulowaniu. Dlatego prawo dla biznesu e-commerce musi być poszukiwane w wielu różnych aktach prawa unijnego i krajowego.
Złożoność zagadnienia nie oznacza, iż niemożliwe jest określenie jego najważniejszych cech. Wręcz przeciwnie. Prawo e-commerce dotyczy przede wszystkim takich zagadnień, jak:
- standardy zapewniające pełną ochronę konsumentów,
- zapewnienie odstąpienia od umowy,
- zagadnienia ochrony danych osobowych,
- problematyka składania reklamacji,
- odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru,
- kwestie rozpatrzenia reklamacji,
- tworzenie regulaminów sklepów internetowych.
Każdy sprzedawca internetowy, który nie chce popaść w konflikt z prawem, skutkujący poważną odpowiedzialnością – zwłaszcza finansową – musi przestrzegać regulacje prawne dla biznesu e-commerce. Gdzie jest znaleźć?
Może Cię również zainteresować: Działalność nierejestrowana – rady dla przyszłego przedsiębiorcy
Jakie przepisy prawne obowiązują w e-commerce?
Prawo e-commerce znajduje się przede wszystkim w:
- ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny,
- ustawie z dnia 20 maja 2014 roku o prawach konsumenta,
- RODO,
- Digital Services Act (DSA),
- Digital Markets Act (DMA),
- Dyrektywie Omnibus.
W e-commerce prawo jest niezwykle rozbudowane – stanowi mieszankę:
- regulacji krajowych,
- praw Unii Europejskiej,
- norm międzynarodowych.
Dopiero kompleksowe uwzględnienie tych grup norm prawnych pozwala zapewnić sobie bezpieczeństwo prawne w e-commerce.
|
Jakie wyzwania prawo e-commerce stawia przed przedsiębiorcami?
Najważniejsze wyzwania, jakie obecnie prawo e-commerce stawia przed przedsiębiorcami, to:
- zabezpieczenie posiadanych zasobów przed atakami hackerskimi,
- zapewnienie pełnej zgodności przetwarzania danych osobowych klientów z RODO,
- odpowiednie używanie plików cookies oraz zagwarantowanie transparentności reklam,
- wyposażenie oferowanych produktów w prawidłowe oznakowanie oraz niezbędne certyfikaty,
- poprawny wybór reżimu podatkowego.
Nadrzędnym celem e-commerce – prawo jest tutaj jednoznaczne – powinno być bezpieczeństwo. Zarówno danych osobowych, jak i oferowanych produktów oraz wszystkich podmiotów zaangażowanych w transakcje, w tym w zawarcie umowy na odległość i w płatności.
Sprawdź też: Firma za granicą – dowiedz się, jak założyć działalność w UE
Jak prawo e-commerce wpływa na marketing internetowy i reklamę?
Ważną kwestią w zakresie prawa e-commerce pozostaje wpływ tego typu regulacji na kwestie związane z marketingiem internetowym i reklamą. Istotne zmiany w tym zakresie miały nastąpić na mocy unijnego rozporządzenia e-Privacy, którego projekt przewidywał, chociażby konieczność umożliwienia użytkownikom wyrażania zróżnicowanych zgód na zastosowanie wobec nich plików cookies – od braku jakiejkolwiek akceptacji, poprzez pośrednią, aż do pełnej.
W dużej mierze chodziło tu o zaostrzenie już istniejących regulacji. Prace legislacyjne nad tym aktem zostały porzucone, jednakże i tak prawo e-commerce wymaga, aby:
- administrator weryfikował autentyczność opinii o produktach,
- zostały wdrożone mechanizmy zgłaszania i reagowania na treści niezgodne z prawem,
- nie były naruszane prawa autorskie oraz zasady ochrony danych osobowych,
- użytkownicy byli informowani o stosowanych plikach cookies, ich celu oraz sposobie działania.
Można się spodziewać, że zmiany w prawie e-commerce będą przebiegać w takim kierunku, że w ich wyniku standardy dotyczące marketingu internetowego będą się jeszcze bardziej zaostrzać.
Jak współpraca z prawnikiem e-commerce pomaga przedsiębiorcom w prowadzeniu działalności online?
Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności, właściwie trudno mieć wątpliwości, że w obszarze e-commerce mamy do czynienia z prawdziwym gąszczem przepisów.
Jeszcze nie tak dawno temu prawnik e-commerce zajmował się przede wszystkim problemami ochrony danych osobowych oraz tworzeniem regulaminów sklepów internetowych. Dziś, zwłaszcza przez przybywanie nowych regulacji, zakres jego zadań jest o wiele szerszy.
Gdyby sam przedsiębiorca chciał zapewnić legalność swojego biznesu, musiałby skupić się wyłącznie na kwestiach prawnych. Dlatego profesjonalna obsługa prawna jest tutaj niezbędna.
|
Dobry prawnik e-commerce jest prawdziwą inwestycją dla przedsiębiorcy działającego online. Bez jego codziennego wsparcia trudno wyobrazić sobie sukces w tej branży.
Zobacz: Wizerunek firmy, a zgodność z przepisami prawa gospodarczego
Prawo e-commerce i wyzwania z nim związane – krótkie podsumowanie
Prawo e-commerce stanowi rozproszony zbiór norm, wynikających z wielu różnych aktów prawa krajowego, unijnego i międzynarodowego, które dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej w internecie.
Tego rodzaju regulacje prawne tyczą się wielu zagadnień. Począwszy od ochrony danych osobowych, a skończywszy na prawach konsumenta.
Przedsiębiorca lekceważący normy składające się na prawo dla biznesu e-commerce powinien liczyć się dotkliwymi sankcjami. Dlatego tak ważne jest zapewnienie pełnej zgodności swojej działalności internetowej z obowiązującymi regulacjami. Przepisy dotyczące e-commerce są tak rozbudowane i zmieniają się tak szybko, że najlepszym sposobem osiągnięcia tego celu pozostaje skorzystanie z pomocy profesjonalnej kancelarii prawnej świadczącej usługi dla przedsiębiorców.