Co to jest znak towarowy oraz kiedy i jak powinieneś go zgłosić?

2025/02/23

Sukces biznesowy przedsiębiorcy w dużej mierze zależy od wyróżniania się na tle konkurencji i rozpoznawalności marki. Można to sobie zapewnić rejestrując znak towarowy swojej firmy. Stanowi on swego rodzaju logo, pod którym kryją się jasno zdefiniowane towary lub usługi. Przeczytaj poniższy tekst, aby dowiedzieć się:

– jak brzmi prawna definicja znaku towarowego,

– co zrobić, aby zastrzec taki znak,

– jakie korzyści płyną z rejestracji znaku towarowego.

Spis treści

  1. Co to jest znak towarowy i jakie pełni funkcje?
  2. Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?
  3. Jak wygląda proces zgłaszania znaku towarowego?
  4. Jakie są koszty rejestracji znaku towarowego?
  5. Jakie prawa zyskujesz dzięki zarejestrowaniu znaku towarowego?
  6. Co musisz wiedzieć o znakach towarowych?

Przedsiębiorcy, którzy odnieśli sukces w swojej działalności często wskazują na to, że zawczasu zadbali o jednoznaczną identyfikację pochodzenia towarów lub usług. Z czasem, gdy ich marka zaczęła być rozpoznawana przez klientów, znak towarowy okazał się nieocenioną pomocą w obronie przed zakusami konkurencji. Jak zastrzec taki znak? Wyjaśnię to w poniższym tekście. Gorąco polecam jego lekturę!

Co to jest znak towarowy i jakie pełni funkcje?

Zgodnie z ustawą – Prawo własności przemysłowej znak towarowy to każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie produktów jednego przedsiębiorstwa od innego. Ma on również na celu umożliwienie przedstawienie go w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Może nim być np.: 

  • wyraz – włączając w to nazwisko, 
  • rysunek, 
  • litera, 
  • cyfra, 
  • kolor, 
  • forma przestrzenna – w tym kształt towaru lub opakowania, 
  • dźwięk.

Znaki towarowe rejestruje się po to, aby przedsiębiorca zyskał łatwe narzędzie umożliwiające odróżniające go od innych firm – a więc usług jednego przedsiębiorcy od innego. 

Bez wątpienia samo zgłoszenie znaku towarowego oraz nabycie prawa ochronnego ma na celu przede wszystkim jednoznaczną identyfikację przedsiębiorcy posługującego się tym znakiem. Dlatego do udzielenia prawa ochronnego może dojść jedynie po spełnieniu dwóch przesłanek:

  • opracowany znak towarowy musi w niebudzący wątpliwości sposób wyróżniać konkretnego przedsiębiorcę,
  • znak musi nadawać się do ujawnienia w rejestrze znaków towarowych.

Zobacz również: Czym jest tajemnica przedsiębiorstwa i co obejmuje?

  Zastrzeżenie znaku towarowego jest procedurą prowadzoną przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej.  

Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?

Dzięki temu rozwiązaniu, co do zasady, żaden inny przedsiębiorca nie będzie mógł korzystać z tego znaku. Warto więc zadbać o jego rejestrację już na samym początku prowadzenia działalności gospodarczej. Późniejsze udanie się do Urzędu Patentowego RP może spowodować, że na dokumentację będzie już za późno, gdyż podobny – a nawet identyczny – znak zarejestruje już konkurencja.

Zarejestrowany w Urzędzie Patentowym znak towarowy jest chroniony na wiele różnych sposobów. Dzięki zabezpieczeniu, które przyznaje Urząd Patentowy przedsiębiorca zyskuje szereg szczegółowych uprawnień, które gwarantują mu wyłączność do posługiwania się danym znakiem. 

Szczegółowo to, co daje nabycie prawa ochronnego do znaku towarowego napiszę w dalszej części tekstu, ale już teraz sygnalizują, że jest to naprawdę kompleksowa ochrona. Jak natomiast wygląda procedura rejestracji znaku towarowego w Polsce?

Jak wygląda proces zgłaszania znaku towarowego?

Do zgłoszenia znaku towarowego niezbędne jest przejście procedury, która składa się z następujących elementów:

  • złożenie podania do Urzędu Patentowego, w którym zostaną wskazane m.in. dane zgłaszającego, znak będący przedmiotem zgłoszenia oraz jakich towarów lub usług on dotyczy:
  • ujawnienie zgłoszenia w bazie prowadzonej przez Urząd,
  • badanie czy istnieją bezwzględne przesłanki odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy,
  • w razie braku stwierdzenie istnienia bezwzględnych przesłanek odmowy następuje publikacja znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego RP,
  • w ciągu trzech miesięcy od dnia publikacji znaku w Biuletynie osoby trzecie mają prawo zgłosić swój sprzeciw przeciwko rejestracji znaku,
  • wydanie przez Urząd Patentowy decyzji o udzieleniu lub o odmowie udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy.  

Bez wątpienia rejestracja znaku towarowego jest złożoną procedurą. Jakie są jej koszty?

Może Cię także zainteresować: Nieuczciwa konkurencja – czym jest, na czym polega? Ustawa o jej zwalczaniu w pigułce

Jakie są koszty rejestracji znaku towarowego?

Na pewno warto postarać się o zastrzeżenie znaku towarowego. Cena tej procedury wynosi:

  • 450 zł – za znak towarowy zgłaszany dla towarów i usług, które zostały zakwalifikowane zgodnie z obowiązującą klasyfikacją, jeśli rejestracja ma dotyczyć jednej klasy towarowej. 120 zł – za każdą kolejną klasę, 
  • 200 zł – za wniosek o zmianę zgłoszenia wspólnotowego znaku towarowego, na zasygnalizowanie krajowe dla towarów i usług, które zostały zakwalifikowane zgodnie z obowiązującą klasyfikacją, jeśli rejestracja ma dotyczyć jednej klasy towarowej. Za każdą następną klasę opłata wynosi 150 zł
  • 600 zł – za każde prawo ochronne od wniosku o podzielenie znaku ochronnego na znak towarowy.

Są to podstawowe opłaty związane z rejestracją znaku towarowego. Koszt tego przedsięwzięcia może być więc mocno zróżnicowany, w zależności od szczegółów konkretnej rejestracji. Z pewnością jednak jest w pełni rekompensowany przez korzyści płynące z rejestracji. Jakie prawa daje zastrzeżenie znaku towarowego?

Jakie prawa zyskujesz dzięki zarejestrowaniu znaku towarowego?

Skoro już wiesz, jak zarejestrować znak towarowy i ile kosztuje ta procedura, pora zastanowić się, na czym dokładnie polega ochrona prawna znaku towarowego. Prawo ochronne do znaku towarowego przysługuje uprawnionemu, a więc zgłaszającemu lub temu, kto nabył to prawo. Może to być również kilka podmiotów. Prawo to dzieli się na takie kategorie, jak:

  • indywidualny znak towarowy – uprawnia posiadacza tego prawa do wyłącznego używania zarejestrowanego znaku towarowego:
  • wspólny znak towarowy – wykorzystuje się go do odróżniania towarów organizacji od produktów jej członków oraz osób prawnych, które działają na mocy przepisów prawa publicznego,
  • wspólne prawo ochronne – może z niego korzystać kilka podmiotów, nie wyłączając przedsiębiorców zgłaszających wspólnie znak towarowy,
  • znak gwarancyjny – służy oznaczeniu towarów, które zostały certyfikowane przez uprawnione do tego instytucje.

Ochrona znaku towarowego wiąże się z tym, że każdy, kto naruszy wyłączność praw do znaku powinien spodziewać się różnych konsekwencji – zwłaszcza odszkodowawczych oraz zobowiązania do naprawienia szkód, jakie zostały wyrządzone bezprawnym korzystaniem ze znaku ochronnego.

Przeczytaj też: Prawo konkurencji. Sprawdź, o czym warto pamiętać

Co musisz wiedzieć o znakach towarowych?

Zakres ochrony znaku towarowego jest na tyle szeroki, że każdy, kto zarejestrował taki znak może zagwarantować sobie wyłączność na korzystanie z niego. Jest to najlepszy sposób na odróżnienie się od innych przedsiębiorców – zwłaszcza świadczących podobne towary lub usługi, a więc od bezpośredniej konkurencji. 

Dlatego po prostu warto zarejestrować znak towarowy. Formalności związane z rejestracją dokonuje się w Urzędzie Patentowym, do którego należy złożyć odpowiedni wniosek. 

Oczywiście szanse na rejestrację mają tylko te znaki towarowe, które dostatecznie wyróżniają się od już zarejestrowanych – czyli od wcześniejszych znaków.

Zastrzeżenie znaku towarowego w praktyce pozwala na jego wyłączne używanie, a naruszenie tego uprawnienia może wiązać się z poważnymi konsekwencjami, zwłaszcza cywilnoprawnymi. Znak towarowy może zostać zgłoszony również w Urzędzie Unii Europejskiej do Spraw Własności Intelektualnej. Wówczas zyskuje się ochronę we wszystkich państwach członkowskich UE.

Case Studies

Sprawdź sukcesy naszych klientów

Nie zwlekaj, czas ma znaczenie

Rozpoczęcie restrukturyzacji i zatrzymanie egzekucji komorniczej nawet w 2 dni. Wypełnij formularz kontaktowy.

    *pola obowiązkowe
    Case Studies

    Sprawdź sukcesy naszych klientów

    [ESC] lub
    Gdy dostępne są wyniki autouzupełniania, użyj strzałek w górę i w dół, aby je przejrzeć, oraz klawisza enter, aby przejść do żądanej strony. Użytkownicy urządzeń dotykowych mogą korzystać z funkcji wyszukiwania za pomocą dotyku lub gestów machnięcia.

      Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

      Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

      Rodzaj działalności
      Kwota zadłużenia

      Zostaw kontakt

      Imię*
      Numer telefonu*
      Adres e-mail*

      close-link

        Zredukuj zadłużenie swojej firmy o 50%

        Rozpoczniemy restrukturyzację i wstrzymamy egzekucję komorniczą w ciągu 2 dni. Wypełnij krótki formularz:

        Rodzaj działalności
        Kwota zadłużenia

        Zostaw kontakt

        Imię*
        Numer telefonu*
        Adres e-mail*

        close-link